Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Musikbutikken iTunes kan takke iPod'en for sin succes. De to er koblet sammen, og den ene virker stort set ikke uden den anden. Arkiv
Foto: TINA NIELSEN

Musikbutikken iTunes kan takke iPod'en for sin succes. De to er koblet sammen, og den ene virker stort set ikke uden den anden. Arkiv

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Derfor fører iTunes - endnu

iTunes runder 10 milliarder sange, men smartere løsninger er klar i kulissen.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apples netbaserede musik-butik iTunes er en kæmpesucces på markedet for download af musik.

Det skyldes i høj grad, at Apple har koblet butikken sammen med en anden succes, iPod'en, og at it-giganten iøvrigt bestemmer, hvad kunderne kan lide og leverer det til perfektion.

Det siger analytiker inden for digitale medier, Jon Lund.

LÆS ARTIKEL

»iTunes i sig selv er blot en glimrende musikbutik, men dens succes hænger uløseligt sammen med opfindelsen af iPoden, som i sig selv giver de fleste andre mp3-afspillere baghjul«, siger han.

»Og de to ting koblet sammen opfylder måske 97 procent af de behov, brugerne har for at kunne downloade og høre musikken«.

Men det er jo et propriætært system, som for eksempel ikke tillader brugeren at gå ud over de begrænsninger, som Apple har lagt ind i det. Hvad siger kunderne til det?

»Der er nogle få, som savner flere funktionaliteter, men Apples strategi er netop, at du får ikke mange muligheder - vi vælger for dig, men dem vi leverer, leverer vi til gengæld, så de virker perfekt«, fortæller Jon Lund.

Modsætningen er Windows styresystemet, hvor du kan lave en milliard ting, men du kan ikke være sikker på, at det altid virker«, siger han.

Gammeldags salgsmodel
Men succesen kan måske snart få en ende, hvis ikke Apple udvikler iTunes.

Prismodellen hos iTunes, hvor et musiknummer for eksempel koster otte kroner eller 80 for en hel cd er allerede temmelig oldschool, fordi det at 'eje' et musiknummer bliver mindre almindeligt.

Musikken findes i dag i højere grad online end som en fil på ens harddisk eller mp3-afspiller. TDC's Play er et eksempel.

Musikbranchen hastigt på vej væk fra enkeltkøbsmodellen af musik og peger på dels flatrate musikbrug - det vil sige tusindvis af albums for en fast månedspris, dels streamning-teknologien.

TDC Play, norske Aspiro, det danske internet-stereoanlæg Touch Diva, den svenske streamningstjeneste Spotify, som også opererer i England og Nokias 'Comes with Music'-koncept til mobiltelefoner er eksempler på musik streaming-tjenester.

Streamning betyder, at al musikken sendes direkte fra nettet til afspilning. Her hører du musikken, når du har lyst, men den ligger ikke på din mobil, din mp3-spiller eller på din harddisk.

»Vi har oplevet, at brugen af musik mere og mere bevæger sig imod streaming, hvor man kan lytte til musikken fra samme øjeblik, man har bestilt et nummer, og vi vil naturligvis også være der, hvor markedet bevæger sig hen«, siger koncerndirektør fra TDC Jesper Theill Eriksen til Børsen.

Smart for forbrugerne, ikke for musikerne

Inden for streamning af musik er Spotify tjenesten musikbranchens nye enfant terrible.

Selvom tjenesten er fuldt ud lovlig, så falder der kun ganske få penge af til musikerne, når brugerne streamer sange til mobiltelefonen eller computeren.

Fo eksempel blev der i følge norske BT.no lyttet til Kaizers Orchestras musik 130.000 gange på den norske udgave af Spotify, men afregningen lød på bare 180 norske kroner.

Dette har blandt anet gjort, at Spotify endnu ikke er lanceret officielt i Danmark, da KODA har sat hælene i:

»Problemet ligger i tjenester, som ikke generere nogen indtæger. Fordi de er gratis, og fordi det kun er en brøkdel af brugerne, som vælger at købe en premium-tjeneste,« siger Martin Gormsen, vicedirektør KODA, til ComON

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden