Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Screendump fra Viasats tv-reklamer med de to uheldige havenisser.

Screendump fra Viasats tv-reklamer med de to uheldige havenisser.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Viasat får løftet pegefinger fra forbrugernes vagthund

Viasat kommer med flere usandheder i kampen for at sælge et abonnement.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En lang række forbrugere har klaget til Forbrugerombudsmanden over, at tv-udbyderen Viasat har kontaktet dem med et tilbud, selvom forbrugerne ikke har sagt ja til at blive ringet op.

Det har fået forbrugerombudsmand Henrik Øe til at løfte pegefingeren over for Viasat: Firmaet må ikke ringe til en forbruger for at sælge noget - medmindre forbrugeren forudgående har bedt om at blive ringet op.

SKRIV:

Viasat har efter den løftede pegefinger indskærpet overfor sine sælgere, at proceduren for registrering af kundernes anmodninger om ikke at blive kontaktet af Viasat i fremtiden, skal overholdes.

Løgn på løgn
Undertegnede journalist på Politiken Tjek blev for nylig kontaktet af Viasats sælgere.

LÆS ARTIKEL

Viasat ville sælge abonnementet Danmarks-Pakken med flere end 50 tv-kanaler til bare 99 kroner pr. måned. I løbet af salgssamtalen steg prisen fra de 99 kroner pr. måned til knap 300 kroner pr. måned, når omkostninger til kortafgift, teknikerbesøg og bokse til to ekstra tv blev regnet med.

Oplyser forkert pris
Så den første samtale sluttede med et venligt nej tak til tilbuddet fra Viasat.

Men det afholdte ikke sælgeren for at ringe tilbage få timer senere. Da jeg spurgte ind til, hvorfor jeg blev ringet op igen, blev jeg mødt med en usandhed om, at vi jo havde aftalt, at jeg gerne ville høre mere om abonnement.

Men den største usandhed kom, da jeg spurgte ind til, hvad tv-pakken ville koste efter de første 12 måneders bindingsperiode. Nedenstående er essensen af den del af samtalen.

Smækker røret på
»Det kan man ikke sige noget om, for til den tid, kan du selv sammensætte din pakke«, sagde Viasat-sælgeren.

Men hvad vil det koste efter 12 måneder, hvis jeg vil have de samme kanaler?

»Det er svært at sige, men jeg vil tro, at du kan gøre det for under 200 kroner«, svarede sælgeren.

Et tjek på Viasat's egen hjemmeside fortæller imidlertid, at pakken vil koste 369 kroner pr. måned i år to - plus kortafgift og udgifter til ekstra bokse, hvis der er flere end ét tv i huset. Prisen vil med andre ord stige fra omkring 300 kroner om måneden til et pænt stykke over 500 kroner.

Viasat beklager
Og da jeg med henvisning til priserne på Viasats egen hjemmeside fortæller, at sælgeren lyver, smækker sælgeren røret på...

Viasat beklager overfor Tjek.dk, at den pågældende sælger er kommet med usandheder. Men kommunikationschef Kirstine Rasmussen siger til Tjek.dk, at selskabet aldrig kontakter forbrugere uden at have fået en tilladelse.

»Og de bliver typisk givet, når forbrugerne deltager i konkurrencer på nettet, hvor man siger ja til at blive kontaktet af en række firmaer«, siger hun.

Forbrugerne skal derudover være opmærksomme på, at hvis man via disse konkurrencer siger ja til at blive kontaktet af et eller flere firmaer, bortfalder reglerne i den såkaldte Robinsonlisten for de berørte firmaer.

Robinsonlisten er en liste, som man skrive sig på, hvis man ikke vil ringes op af ivrige sælgere.

Forbrugerombudsmanden har besluttet, at afslutte sagen med Viasat med en indskærpelse af reglerne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden