Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Både Stofa og det TDC-ejede YouSee vil løsne op for de firkantede tv-pakker.
Foto: THOMAS BORBERG

Både Stofa og det TDC-ejede YouSee vil løsne op for de firkantede tv-pakker.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stofa løsner op for tv-pakkerne

Landets næststørste tv-udbyder hopper på fritvalgs-bølgen allerede i november.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det folkelige og politiske pres for at give danske tv-seere mere frit valg mellem forskellige tv-kanaler får nu også Stofa til at bryde tv-pakkestrukturen delvist op.

TDC's YouSee med 1,2 millioner husstande som kunder fortalte i fredags, at kunderne fra foråret får frit valg mellem alle selskabets tv-kanaler på betingelse af, at de på basis af grundpakken køber mindst fire ekstra kanaler.

Stofa, som leverer tv til cirka 400.000 husstande, lancerer allerede til november en model, der minder om YouSees.

Her bliver kunderne tilbudt ekstra kanaler ovenpå grundpakken, der så udvides med syv ofte ønskede kanaler.

LÆS ARTIKEL

Grundpakken hos Stofa er forskellige fra antenneforening til antenneforening, men ens for tilbuddet fra Stofa er, at alle kunder på grundpakken med tilvalg får en såkaldt rygrad bestående af kanalerne TV2 Zulu, TV2 Charlie, TV3, TV3+, Kanal4, Kanal5 og Discovery.

Ovenpå den pakke kan kunderne købe point i pakker af seks, hvor de dyre kanaler koster tre point og de billigste et point.

En pakke på seks point inklusive den såkaldte rygrad koster små 200 kroner, grundpakken koster mellem 60 og 100 kroner, så samlet kommer Stofas billigste fritvalgsløsning til at koste mellem 260 og 300 kroner.

LÆS ARTIKEL

En tilsvarende løsning fra YouSee vil koste 309 kroner. YouSee bygger også på ideen om en grundpakke udvidet med mindst fire kanaler efter eget valg. De koster mellem 10 og 40 kroner stykket.

Stofa mener selv, at deres nye løsning ikke er en total fri a la carteløsning, men at den »balancerer perfekt mellem valgfrihed og størrelsen på den enkeltes tegnebog«.

»Vi ved fra brugerundersøgelser, at 90 ud af 100 danskere ser og er glade for de samme basis-kanaler. Vi har derfor ladet netop disse kanaler være rygraden i det nye produkt – og derudover kan forbrugeren frit sammensætte kanalerne i sin pakke ud fra ønske om antal og pris«, siger Jørgen Kristensen, der er direktør i Stofa.

LÆS ARTIKEL

»Vi er sikre på, at denne løsning giver netop den valgfrihed, som forbrugerne efterspørger. Det bliver blot til en markant bedre pris, end tilfældet er ved en a la carte løsning«, siger Jørgen Kristensen,

»Faktum er jo, at hvis danskerne skal kunne vælge helt frit mellem alle tv-kanaler, vil de, der udbyder programmerne, miste så mange betalende seere, at de ville være nødt til at gøre hver enkelt kanal så dyr, at ingen alligevel ville vælge dem – med dødsfald blandt danske tv-stationer som følge«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Stofas kommunikationschef Jesper Maack fortæller, at en af de dyre kanaler som TV2Sport vil komme til at koste to eller tre point, men at niveauet for hver enkelt kanal endnu ikke er lagt fast.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden