Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Dansk Blindesamfund opfatter i højere grad TDC's forhøjede opkaldsafgift som en afgift på tastefejl.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Blinde: TDC opkræver ublu afgift på tastefejl

Især ældre og svagtseende rammes af TDC's nye opkaldsafgift på fastnettet.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

TDC's stigning i opkaldsafgiften til en krone for alle berøringer af en fastnettelefon opfattes i Dansk Blindesamfund som en afgift på tastefejl, og den rammer især ældre og svagtseende, der er tvunget til at bruge fastnettet.

»Det ser ud som om, TDC signalerer, at de vil helt af med fastnetabonnenterne«, siger Dansk Blindesamfunds næstformand, John Heilbrunn.

Voldsom og ublu stigning »Vi synes, det er en voldsom og ublu stigning, der især går ud over vores medlemmer«, siger han.

Foreningen har 11.000 medlemmer, men man regner med, at der ialt er omkring 25.000 blinde og svagtseende i Danmark, og 80 procent af dem er over 60 år. Mange af dem bruger fastnettelefon fremfor mobil.

LÆS ARTIKEL

John Heilbrunn peger både på, at både den forhøjede afgift på at taste forkert, opkaldsafgiften, og den høje takst for at ringe fra fastnettelefoner til mobiltelefoner »som flere og flere firmaer og offentlige myndigheder går over til at anvende som primære telefoner, er med til at gøre det dyrere for mennesker, som er bundet til at benytte sig af en fastnettelefon«.

Bundet til fastnettet

»Før var det billigere at ringe fra sin fastnettelefon, men den situation er jo helt vendt om. Nu er det billigere at ringe på mobiltelefonen«, siger John Heilbrunn, der gerne ville anbefale sine medlemmer at gå helt bort fra TDC's fastnet, hvis det var sådan, at der var teknisk anvendelige alternativer.

Men de er ikke lige om hjørnet.

LÆS ARTIKEL

»Problemet med svagtseende og mobiltelefoner er, at tasterne ofte sidder for tæt på hinanden og ikke altid er tilstrækkeligt markeret. Mange svagtseende teleabonnenter bruger netop fastnetelefoner med ekstra store taster, og det er svært at overføre til mobiltelefoner. Derfor er de bundet til fastnettelefonen«, siger John Heilbrunn.

»Vi har ikke reageret direkte over for TDC på deres ændringer i priserne, men det er ikke svært at forestille sig, at det især er mennesker som vores medlemmer, der på trods af hjælpemidler ofte taster forkert og har brug for at prøve igen, og det bliver jo dyrt i længden«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Politikens forbrugersite Tjek ville gerne have spurgt TDC, om teleselskabet har overvejet at ændre på, hvornår der opkræves opkaldsafgift, og om blinde og svagtseende kan få en kompensation for opkaldsafgiften.

Indtil videre har TDC lovet at vende tilbage med et svar hurtigst muligt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden