Foto: MARKUSSEN TOBIAS SELNÆS
Forbrugerelektronik

Smart mobilprogram hjælper når biluheldet rammer

Nykredit har udviklet et program, der sørger for at alle detaljer fra biluheldet bliver gemt

Forbrugerelektronik

Der er elektronisk hjælp på vej til bilister, der kommer ud for et trafikuheld under ferien i Danmark eller i udlandet.

For når uheldet er ude står man typisk i en presset situation og glemmer at få en masse vigtige detaljer om uheldet. Især, hvis uheldet sker i udlandet, hvor sproget giver ekstra forvirring.

Eksempelvis, at man ikke får de rigtige oplysninger med om modparten, at man kender ikke bilforsikringens policenummer - eller man glemmer at få dokumenteret uheldet ved hjælp af billeder og vidneudsagn.

Alle kan bruge programmet
Men der er hjælp at hente for de danskere, der ejer en iPhone eller en Android-telefon. Nykredit Forsikring har udviklet et lille mobilprogram - en såkaldt applikation - som kan hjælpe alle bilister før, under og efter en forsikringsskade er sket.

Autohjælp, som applikationen hedder, kan hjælpe bilister med at få stillet de rigtige spørgsmål, når uheldet er ude. Mobil-applikationen kan bruges af alle bilejere i Danmark, og programmet er gratis.

Hjemmefra kan man indtaste sine og forsikrings-selskabets stamdata, inden ferien går sydpå. Så har man dem ved hånden, hvis man støder ind i en fransk kofanger i hjertet af Nice.

Genne nærbilleder af skaderne
En fin detalje er også, at programmet er integreret med mobilens fotokamera og videokamera. På den måde kan du på en interaktiv bil i programmet angive, hvor skaden er sket og tage et nærbillede af skaden, ligesom du kan optage et vidneudsagn uden brug af papir og pen.

Det helt store fordel er, at alle kan bruge applikationen. Du behøver altså ikke at være kunde hos Nykredit Forsikring for at kunne bruge programmet.

Hvis du ellers har 'fortalt' programmet hvor du er kunde, dit policenummer og den mailadresse, som dit forsikringsselskab har, kan du sende skadesanmeldelsen til dit eget forsikringsselskab. Direkte fra mobilen.

Nykredit vil forstå kunderne
Nykredit Forsikring vil dog ikke garantere, at det virker 100 procent hos andre selskaber. Så det kræver nok et par kontrolopkald til forsikringsselskabet før og efter skadesanmeldelsen er sendt.

»Vi gør det, fordi det giver værdi for brugerne. Vi tjener ingen penge på programmet, så det er digital branding af Nykredit. Men det er også en øvelse for os i at forstå kunderne på de nye platforme«, forklarer internetchef i Nykredit, Thomas Egede Krogh om hvorfor alle danskere kan bruge applikationen.

»Vi vil gerne have nogle værktøjer hos Nykredit, som er bedre end hos de andre«, tilføjer han.

Populær pengeautomat-finder
Autohjælp-programmet viser via GPS-positionen nummer og vej til nærmeste lægevagt, skadestue og apotek.

Nykredit lancerede i begyndelsen af 2010 en anden smartphone-applikation, der viser vej til nærmeste pengeautomat. Den er blevet downloadet 25.000 gange indtil nu - og det er langt fra kun Nykredits kunder, der gør det.

»Jeg tror, at Danske Banks kunder har lige så glæde af programmet som vores. Men det jo heller skidt at komme i kontakt med deres kunder på den måde,«, siger Thomas Krogh.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden