Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Blandt de fire- til seksårige børn har flere end hver anden en håndholdt spillekonsol, og hver fjerde har fjernsyn på deres eget værelse.
Foto: LARS HANSEN

Blandt de fire- til seksårige børn har flere end hver anden en håndholdt spillekonsol, og hver fjerde har fjernsyn på deres eget værelse.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børneværelser er fyldt med elektronik

Hver tredje forældre føler sig presset til at købe alt fra computere til mobiltelefoner til deres børn.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske børn er storforbrugere af digitale medier som bærbare computere, spillekonsoller, mp3-afspillere, fjernsyn og mobiltelefoner.

I snit har et dansk barn i alderen 11-14 år over fem digitale medier på sit værelse. Det viser en undersøgelse blandt forældre med hjemmeboende børn, som Gallup har foretaget for Berlingske.

»Børn i dag kan slet ikke undvære disse medier«, siger Carsten Jessen, lektor på DPU, som forsker i unges medievaner.

LÆS ARTIKEL

»De interaktive medier som computer og mobiltelefon bruges af de unge til at opbygge og vedligeholde sociale relationer, og selv traditionelle medier som fjernsyn er udgangspunkt for snak i skolen«, siger han.

Blandt de fire- til seksårige børn har flere end hver anden en håndholdt spillekonsol, og hver fjerde har fjernsyn på deres eget værelse, skriver Berlingske.

»Det er et problem, hvis medier bliver brugt som babysitter - uanset barnets alder - og det kan efter min mening være en rigtig god idé at sikre, at familien kan være fælles om oplevelser også via medierne«, siger lektor Gitte Stand fra IT-Universitetet til avisen.

Hun står bag de danske bidrag til et storstilet europæisk forskningsprojekt om børn og digitale medier.

Gallupundersøgelsen viser desuden, at hver tredje forældre føler sig presset til at købe nye digitale medier til deres børn, skriver avisen,

»Der breder sig trendbølger på de enkelte skoler, og der skabes et pres mellem børnene om at få bestemte ting«, siger Gitte Stand til Berlingske.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden