Vildledning? Når kunderne skal betale regningen hos teleselskabet 3, virker mange af teleselskabets markedsførte betalingsløsninger ikke.
Foto: Jens Dresling

Vildledning? Når kunderne skal betale regningen hos teleselskabet 3, virker mange af teleselskabets markedsførte betalingsløsninger ikke.

Forbrugerelektronik

Teleselskab vildleder kunderne

Teleselskabet 3 reklamerer med netbetalinger, som ikke har virket siden februar.

Forbrugerelektronik

Siden februar har der været betalingsbøvl på teleselskabet 3's hjemmeside.

Det mærker kunderne, når de vil betale deres regning på en af de måder, som 3 selv markedsfører på hjemmesiden. For kunderne oplever, at det ikke er muligt at betale hverken med Mastercard eller med Visa Electron.

»Jeg har siden februar og senest for en uge siden forsøgt at gennemføre en betaling på 3's selvbetjening. Jeg har forsøgt med flere forskellige browsere (som Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, red.) og jeg har forsøgt både på pc og på mac, men intet af det virker«, fortæller Morten Pors, der er 3-kunde med flere abonnementer.

LÆS ARTIKEL

»Det betyder i praksis, at man henvises til telefonbetjening i 3's kundeservice, som så etablerer en mulighed for at man kan betale via sin mobiltelefon i et tast-selv system.

3 markedsfører betalingsfordele
Det tager lang tid på grund af ventetiden i køen og er temmelig bøvlet«, fortæller Morten Pors, der er utilfreds med, at den markedsførte fordel ved et abonnement hos 3 tilsyneladende ikke virker.

Morten Pors har - ligesom sikkert mange andre kunder hos 3 - fået flere mails, hvor 3 kraftigt markedsfører fordelene ved at betale regninger på nettet via selskabets selvbetjeningsdel.

»Jeg må indrømme, at jeg er lidt forundret over, at denne service ikke virker. Jeg har gjort 3's kundeservice opmærksom på problemet flere gange - og hver gang virker de som om, at det kommer helt bag på dem. Men det kan det umuligt gøre«, siger han.

Hvis 3's kunder ikke ønsker at benytte betalingsservice, bliver de pålagt et fakturagebyr på 35 kroner per betaling.

»Den nemme løsning er naturligvis at melde betalingerne til betalingsservice. Men det principielle i, at 3 markedsfører en service, der ikke eksisterer, er problematisk. Enten skal det virke, eller også skal de ophøre med at markedsføre muligheden«, mener Morten Pors.

Muligvis vildledning
Hos Forbrugerombudsmanden vil man ikke kommentere på konkrete sager men siger generelt, at problematikken kan være til skade for kunderne i de tilfælde, hvor man står og skal vælge mellem tilbud fra flere selskaber, og hvor man vælger det ene udfra løfter om nemme løsninger, når regningen skal betales.

»Hvis et firma markedsfører en tjeneste og reelt ikke giver forbrugeren mulighed for at anvende den, kan der være tale om vildledning i forhold til markedsføringsloven. Så hvis vi fik en klage ind med det indhold, ville vi sandsynligvis se på den fra den vinkel«, siger Camilla Mathiesen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

3 indrømmer teknisk udfordring
Hos teleselskabet 3 indrømmer man, at muligheden for at betale via Mastercard og Visa Electron ikke har virket siden februar måned.

»Vi har haft en it-teknisk udfordring, men den skulle være løst i begyndelsen af september«, siger 3's pressemedarbejder Hanne Damgaard.

Så er der gået syv måneder?

»Jamen, jeg synes også, det lyder som lang tid. Men teknikerne har arbejdet med det og ikke kunnet få det til at virke. Heldigvis er der flest, der benytter dankort til at betale deres regninger med«.

Til gengæld kan Hanne Damgard ikke genkende, at der skulle være problemer med at betale via netbankerne hos Nordea og Danske Bank. Men Morten Pors har forsøgt flere gange at betale sine regninger via Danske Netbetaling - også med flere styresystemer og browsere - uden at det virkede.

Nets kræver en forklaring

Hos Nets - det tidligere PBS - der står for den praktiske del af betalingsaftalen med blandt andet Mastercard, vil man nu ifølge pressechef Søren Winge henvende sig til 3 for at få en forklaring på, hvad der er galt, og hvorfor de lovede betalingssystemer stadig ikke fungerer.

»Der kan blive tale om, at vi må bede 3 om at fjerne Mastercard-logoet for eksempel. Det er ikke godt, at et firma skilter med en betalingsform, som man faktisk ikke kan bruge. Men hvad vi konkret vil gøre, afhænger af, hvad vi får at vide af selskabet«, siger Søren Winge.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden