Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbrugerbeskyttelse. Teleselskabet 3 har fået sin anden bøde for ikke at oplyse tydeligt nok om prisen på deres mobilabonnementer.
Foto: THOMAS BORBERG

Forbrugerbeskyttelse. Teleselskabet 3 har fået sin anden bøde for ikke at oplyse tydeligt nok om prisen på deres mobilabonnementer.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleselskab får stor bøde for at skjule mobilpris

En bøde på 60.000 kroner blev regningen for ikke at oplyse nok om mindstepris.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleselskabet 3 har fået en bøde på 60.000 kroner for ikke på sin hjemmeside at oplyse tydeligt nok om mindsteprisen på et telefonabonnement. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.

3 har accepteret at betale bøden, der er forhøjet, fordi selskabet tidligere er blevet meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden i en lignende sag. Dengang betalte teleselskabet en bøde på 25.000 kroner.

Ombudmand forventer opstramning
»Den samlede mindstepris på et telefonabonnement er et vigtigt pejlemærke for forbrugeren og gør det muligt at sammenligne tilbud på tværs af abonnementer og selskaber«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

»Det er glædeligt, at 3 vedgår sig overtrædelsen i den konkrete sag. Men jeg forventer også, at der bliver strammet op på markedsføringen fremover«, tilføjer Henrik Øe.

Den samlede pris i bindingsperioden er så vigtig en oplysning, at den ikke må gives via et link på hjemmesiden.



3 reklamerede på sin hjemmeside med stor skrifttype for et telefonabonnement ved at oplyse den månedlige pris med en bindingsperiode på seks måneder og et oprettelsesgebyr.

Længere nede på siden var også oplyst, hvad oprettelsen kostede.

Men først når forbrugeren klikkede på "Køb abonnement", blev det med små skrifttyper oplyst, hvad abonnementet mindst ville komme til at koste frem til bindingsperiodens udløb.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte 3 for at overtræde markedsføringslovens paragraf 13 om prisoplysninger, som kræver, at den erhvervsdrivende oplyser om den samlede pris inklusive gebyrer, omkostninger, moms og andre afgifter.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden