Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
dobbeltsalg. Apple sælger forsikringer til forbrugerne, som dækker mod hændelser, som forbrugerne er dækket mod i forverjen i købeloven.
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP

dobbeltsalg. Apple sælger forsikringer til forbrugerne, som dækker mod hændelser, som forbrugerne er dækket mod i forverjen i købeloven.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerrådet anmelder Apple for vildledning

Det er lovstridigt, når Apple postulerer, at dets produkter har garanti i ét år.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple efterlader forbrugerne med det indtryk, at firmaets produkter alene er dækket af Apples 1-årige garanti, selvom forbrugerne efter EU-reglerne er sikret en ret til at reklamere over fejl og mangler ved varer i minimum 2 år efter købet.

Og det skal være slut lige nu, mener et antal forbrugerråd i Europa og kræver derfor, at Apple straks stopper sin praksis.

Millionbøde

At det ikke er tomme trusler viser en dom fra januar i år, hvor Apple fik en bøde på 900.000 euro - eller 6,75 millioner kroner - af den italienske konkurrencemyndighed.

Sagen, der er appelleret, vedrører to ting:

LÆS ARTIKEL

For det første at Apple fremhæver egen garanti - men glemmer at nævne reklamationsretten. Apple fremhæver sin egen 1-årige producentgaranti uden at nævne, at selskabet er forpligtet til at tage reklamationer alvorligt og vurdere dem grundigt op til to år efter forbrugerens køb af varen.

For det andet handler sagen om salg af forsikringer - som i nogle tilfælde dækker rettigheder, som forbrugerne i følge loven allerede har i forbindelse med købet, og som ikke koster forbrugeren en krone.

Forsikringerne er de såkaldte Apple Care-forsikringer, hvis dækning til en vis grad overlapper de rettigheder, som forbrugerne allerede gratis er sikret i kraft af de gældende regler.

I Danmark har Forbrugerrådet igennem årene også modtaget mange henvendelser fra forbrugerne om Apple-forhandlere, der i praksis sætter købeloven ud af kraft.

»Forbrugerne bliver vildledt til at tro, at de kun har 1 års garanti, og at der efter det første år derfor ikke er noget at stille op, hvis produktet viser sig at være defekt«, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda på Forbrugerrådets hjemmeside fbr.dk

»Det er vildledende, fordi forbrugerne efter købeloven er sikret en 2 års reklamationsret. Det er helt uacceptabelt, at så stor en spiller som Apple år efter år fortsætter med at vildlede forbrugerne om deres rettigheder. Det bør der sættes en stopper for, og det kan ikke gå hurtigt nok«, siger Tina Dhanda.

Derfor har Forbrugerrådet nu anmeldt firmaet til Forbrugerombudsmanden for at få ham til at sætte en stopper for Apple-forhandleres vildledende markedsføring.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden