Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR
Foto: PR

TV-HISTORIE: En af Philips allerførste TV-fladskærme præsenteres på en demonstrations-DVD fra 1998. (Screenshot: Phillips)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu har de fleste købt en fladskærm

Markedet for de flade TV-skærme ser ud til at være mættet.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er en velkendt sag, at nye teknologier udbredes til en lille gruppe af entusiaster først, og så derefter spreder det sig langsomt ud til resten af befolkningen.

Og det kan tage lang tid for en ny teknologi at vinde total udbredelse.

Salget falder Men efter godt et årti ser det nu ud som om, den vestlige verden har fået skiftet alle de gamle billedrørs-tv ud med fladskærme. I hvert fald falder antallet af solgte fladskærme nu for første gang nogensinde.

LÆS ARTIKEL

Det er i hvert fald tilfældet, hvis man skal tage det amerikanske marked som en indikator for resten af den vestlige verden.

Firmaet IHS iSuppli, der lever af at lave analyser af forbruger-elektronikmarkedet, har netop offentliggjort en rapport, der viser, at markedet for fladskærme i 2012 kommer til at falde.

Og ikke nok med, at det er første gang, kurven knækker, den falder også med hele 5 procent - hvilket kan synes som et lavt tal, men det er rigeligt til at gøre TV-fabrikanterne lettere urolige.

De fleste har skiftet

At kurven knækker nu, ses som et tegn på, at de fleste har fået skiftet de gamle, analoge billedrørs-tv ud med mere moderne fladskærms-modeller, og det derfor nu kun er folk, der gerne vil have nyere eller større modeller, der køber.

Det stod allerede klart sidste år, at markedet var ved at nå et mætningspunkt, da salget efter at have haft en eksplosiv stigning i mange år, kun voksede med 1 procent.

LÆS OGSÅ

Ifølge IHS iSuppli vil markedet forværres frem mod 2015, hvor det forventes, at mange vil skulle begynde at skifte deres TV ud igen, enten for at få et TV, der kan klare mere moderne TV-teknologi, eller fordi det gamle fjernsyn er gået i stykker.

Philips og Pioneer var blandt de første firmaer, der begyndte at sælge plasmaskærme til forbrugermarkedet i 1997, men det tog nogen tid, før disse var indenfor almindelige pengepunges rækkevidde.

Først da LCD-skærmene fik deres gennembrud lige efter århundredeskiftet, kom der for alvor skub i salget af fladskærme herhjemme.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden