Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

bøde. Apple skal betale en millionbøde for ikke at fortælle kunderne, at de betaler penge for en forsikring, som de i forvejen delvist er dækket af efter købeloven.
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/AP

bøde. Apple skal betale en millionbøde for ikke at fortælle kunderne, at de betaler penge for en forsikring, som de i forvejen delvist er dækket af efter købeloven.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple taber appelsag om vildledning af kunderne

Apple skal betale 6,75 millioner kroner i bøde i Italien. Dansk sag er på vej.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er i strid med loven, når Apple sælger sin produktforsikring AppleCare sammen med en iPhone, iPad eller en Apple computer uden at fortælle kunderne, at en del af forsikringen i forvejen er dækket af købeloven i EU-lande.

Det har en italiensk ret netop afgjort i en appelsag, der er næsten identisk med den, Forbrugerrådet har anmeldt Apple for til Forbrugerombudsmanden i Danmark.

I den italienske afgørelse slås det ifølge Repubblica.it fast, at Apple skal ændre blandt andet sin hjemmeside, hvor forsikringen Apple Care omtales og markedsføres.

LÆS ARTIKEL

I december blev it-giganten idømt en bøde på 900.000 euro svarende til 6,75 millioner kroner for at opfordre kunderne til at købe AppleCare med teknisk support og udvidet garanti. Det er den sag, Apple havde appelleret.

I italiensk lov kræves det ligesom i dansk lov, at forhandleren giver kunden to års reklamationsret på deres produkter. De to år svarer til perioden, den såkaldt udvidede AppleCare-forsikring gælder.

Apple må gerne sælge sin forsikrings-service, men kunden skal samtidigt have at vide, at forsikringen på nogle områder er magen til købelovens reklamationsret.

En Apple-talsperson afviste i går at udtale sig til Repubblica.it.

LÆS ARTIKEL

Den såkaldte AppleCare service, som sælges for mellem 175 og 2.000 kroner afhængigt af, hvilket Apple produkt, den knytter sig til, har længe været en af Apples måder at differentiere sin service fra konkurrenternes. Apple sælger også en udvidet version af forsikringen, AppleCare +, der dækker ved utilsigtede skader på produktet.

I Danmark har Forbrugerrådet anmeldt Apple for samme forhold og desuden for det forhold, at Apple efterlader forbrugerne med det indtryk, at firmaets produkter - uden AppleCare - alene er dækket af Apples 1-årige garanti, selvom forbrugerne efter EU-reglerne er sikret en ret til at reklamere over fejl og mangler ved varer i minimum 2 år efter købet.

Reglen betyder, at Apple er forpligtet til at tage reklamationer alvorligt og vurdere dem grundigt op til to år efter forbrugerens køb af varen.

I Danmark har Forbrugerrådet igennem årene også modtaget mange henvendelser fra forbrugerne om Apple-forhandlere, der i praksis sætter købeloven ud af kraft.

»Forbrugerne bliver vildledt til at tro, at de kun har 1 års garanti, og at der efter det første år derfor ikke er noget at stille op, hvis produktet viser sig at være defekt«, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda på Forbrugerrådets hjemmeside fbr.dk

»Det er vildledende, fordi forbrugerne efter købeloven er sikret en 2 års reklamationsret. Det er helt uacceptabelt, at så stor en spiller som Apple år efter år fortsætter med at vildlede forbrugerne om deres rettigheder«, siger Tina Dhanda.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden