Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Umiddelbart. Netdatere logger i stigende grad på deres profiler via mobile enheder. (Skærmdump fra Eltiedaters.dk's mobil-app)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Netdating rykker over i mobilens spontane verden

Et stort antal netdatere er begyndt at finde deres flirt på mobilen.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En hurtigt klik på nettet kan blive til et lynhurtigt klik på mobilen.

Et faktum, der tilsyneladende tiltrækker mange netdatere, der i stigende grad foretrækker at opspore romantiske forbindelser via tablets og smartphones, mens de er på farten.

I hvert fald hvis man skal tro datingportalen Elitedaters.dk, der med sine 42.000 brugere er en af Danmarks fem største.

Dynamik og spontanitet
Ifølge portalens statistik, der baserer sig på eksakte målinger fra Gemius/FDIM, er stigningen i brug af mobile medier markant. Antallet af brugere på Elitedaters.dk, der det seneste år er begyndt at logge på deres datingprofil via en mobil enhed, steget med 48 procent.

I 2011 benyttede mindre end hver tredje bruger af Elitedaters.dk en mobil enhed til at logge ind, mens op mod hver anden bruger i 2012 bruger enten tabletten eller telefonen i jagtens på et nyt bekendtskab.

En tendens der også gør sig gældende på Danmarks største datingstite, Dating.dk, der rundt regnet har 1 million login via mobile enheder om måneden.

»Tendensen afspejler, at vi generelt er blevet mere og mere mobile i vores brug af medier«, siger Charlie Breindahl, der er forsker i netdating og er ekstern lektor ved Københavns Universitet.

For 20 år siden krævede vores mobil- og internetløse hverdag, at aftaler af alle slags skulle cleares langt tid i forvejen og ikke bare spontant kunne laves om, hvis lysten meldte sig. I dag kan »klokken fire ved Nørreport« lynhurtigt veksles til »klokken fem ved Storkespringvandet«, ligesom spontaniteten kan råde, når man skal date fremmede.

»Med mobiltelefonen som dating-formidler bliver det hele mere dynamisk. Man kan mødes her og nu, når lysten er der«, siger Charlie Breindahl.

»Det betyder, at man i stedet for at have et mere formelt møde, som man måske har ventet på i dage eller ugevis og her en masse forventninger til, kan mødes i en frokostpause eller hvis man tilfældigvis opholder sig i nærheden af hinanden. Alt andet lige vil det give bedre muligheder for at ramme de gode muligheder, hvor begge parter er åbne«.

»Kontant belønning«
Ifølge Elitedaters.dk's statistik, tager deres brugere langt hurtigere stilling til, om en profil er interessant eller ej på mobilen, end de gør hjemme foran computeren.

I gennemsnit benytter en datingbruger 16 sekunder til at vurdere en profil fundet på nettet, mens det samme besøg kun varer 7 sekunder på en mobilenhed.

Andet besøg på samme profil er også langt kortere. Her benytter datingbrugere på nettet 29 sekunder til at nærstudere den interessante profil, mens mobildatere kun i gennemsnit benytter 12 sekunder til at se, om emnet er interessant.

»Mobildatere er meget hurtigere på aftrækkeren, og det stiller større krav til ens profiltekst og billede, hvis man vil gøre sig godt«, siger Nigel Rasmussen, der ejer Elitedaters og har fulgt sine brugeres færden tæt i en årrække.

»Til gengæld er der så også kontant belønning til de gode profiler. For mobildatere er hurtigere til at sætte en date op og få testet, om der er kemi,« siger han og henviser til statistikken, der viser, at mobildatere kontakter flere profiler, og i gennemsnit sender 30 procent flere beskeder via mobilapplikationer end via nettet.

Et mere reelt billede
Ifølge Charlie Breindahl er hurtigheden og spontaniteten ikke nødvendigvis lig med overfladiskhed. Snarere tvært imod.

Mobile medier er i højere grad personlige medier end en computer. Det er noget man har med sig over alt, og som man bliver vant til at udtrykke sig personligt gennem løbende, pointerer han.

»Når man spontant kan give udtryk for sine følelser og tanker, giver det datere en mulighed for at lære hinanden bedre at kende. Det kan nogle gange give et mere reelt billede af en person end et gennemtænkt brev eller profiltekst«, siger Charlie Breindahl.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden