Betaling. Fremover skal alle 3's kunder betale regningen forud.
Foto: NIELS HOUGAARD (Arkiv)

Betaling. Fremover skal alle 3's kunder betale regningen forud.

Forbrugerelektronik

Skjult prisforhøjelse gør 3-abonnementer dyrere

Forbrugerrådet kritiserer teleselskabet for at forringe betalingsvilkår.

Forbrugerelektronik

»Du har i dag et eller flere abonnementer og tillægspakker, som du betaler månedsvist bagud. Fremover vil betaling for alle abonnementer og tillægspakker blive opkrævet månedsvist forud«

Sådan skriver teleselskabet 3 på sin hjemmeside og i et brev til sine kunder.

Og mens selskabet understreger, at »samlet set vil du ikke blive pålagt udgifter for denne ændring«, tolker Forbrugerrådet ændringen stik modsat.

LÆS OGSÅ

»Der er ingen tvivl om, at det er en prisforhøjelse«, siger chefkonsulent i forbrugerrådet, Martin Salamon og uddyber:

»Når de flytter betalingstidspunktet, låner de faktisk pengene af forbrugerne, og dem sætter de selvfølgelig i banken. Der er simpelthen en ekstra rentegevinst og indtægt for 3 og en udgift for forbrugerne. Og det er jo ikke alle, der bare kan hive det op af lommen«

Martin Salamon betragter samtidig ændringen som et signal om, at 3 vil have fat i den lange ende i forhold til kunderne.

»Det er en måde, de kan sikre sig på, at de har mindre besvær med folk, der ikke betaler«.

3: Vi tjener ikke på det
Hos 3 afviser kommunikationschef Stine Green Paulsen, at selskabet har ændret betalingsbetingelserne for at øge indtjeningen.

»Vi tjener ikke flere penge ved at få betalingen forud end bagud. Det er fuldstændig det samme, kunderne kommer til at betale. Der kommer til at være en enkelt måned, hvor det er dyrere for dem, fordi de både skal betale en gammel bagudbetaling og en ny forudbetaling «, siger hun.

På spørgsmålet om, hvorfor teleselskabet i det hele taget ændrer betalingsbetingelserne, svarer Stine Green Paulsen, at det handler om at strømline procedurerne:

»Nogle abonnementer har indtil nu været forudbetalte, mens andre har været bagudbetalte, så det er egentlig bare for lave en ensretning og sige, nu holder vi os til én standard. Vi har bare valgt forud frem for bagud, men man kunne også have gjort det omvendt«.

»Gylden anledning« til at skifte leverandør

Forbrugerrådets chefkonsulent stiller sig imidlertid noget skeptisk i forhold til den forklaring.

»Hvis de var startet op med, at alt er forudbetalt – ligesom nogle selskaber gør – så kunne priserne have været lavere for kunderne, fordi selskabets samlede indtægter have været højere på grund af rentegevinsten. Nu får 3 både de priser, som er baseret på, at folk betalte bagud og en ekstra rentegevinst«, siger Martin Salamon.

LÆS OGSÅ

Hans opfordring til selskabets kunder er derfor, at de kigger sig omkring efter en anden udbyder, hvis de vil slippe for den prisforhøjelsen.

»3 serverer jo sine kunder en gylden anledning til at kigge på, om ikke der findes billigere tilbud på markedet«, siger chefkonsulenten og understreger, at det heldigvis er relativt nemt at skifte leverandør på mobilmarkedet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden