PRISFORSKEL. Hvis man vil have Apples californisk design, skal man betale for det. Det er primært de amerikanske udviklingsomkostninger, der gør iPad 3 dyrere end rivalerne.
Foto: FINN FRANDSEN

PRISFORSKEL. Hvis man vil have Apples californisk design, skal man betale for det. Det er primært de amerikanske udviklingsomkostninger, der gør iPad 3 dyrere end rivalerne.

Forbrugerelektronik

Derfor er Apples produkter så dyre

iPad 3-hardwaren viser sig at koste det samme som billige Android-tablets.

Forbrugerelektronik

Det er en kendt sag, at Apple har en høj fortjeneste på deres produkter.

Det er en af årsagerne til firmaets store, finansielle succes. Det gælder også iPad 3, viser en ny analyse foretaget af firmaet UBM TechInsights, der har flået den nye iPad fra hinanden og har tjekket prisen på dens interne komponenter.

Og det viser sig, at selve hardwaren ikke er meget dyrere end hos de langt billigere rivaler.

Dobbelt så dyr som delene
Ifølge UBM TechInsights løber delene til iPad 3 op i 310 dollar, eller ca. 1.750 kroner for en version med 16GB hukommelse og den nye 4G-mobilforbindelse ombord. Men udsalgsprisen i USA bliver 629 dollar – ca. 3.565 kroner - for denne model, før den amerikanske moms kommer på.

Det betyder, at selve delene i iPad’en kun koster cirka halvdelen af, hvad man skal betale for den i butikkerne. Og det er faktisk lidt mindre end sædvanligt.

Ifølge UBM TechInsights var der en smule større afstand mellem forængeren, iPad 2s hardware-pris og hvad den kostede forbrugeren at erhverve sig, nemlig 56 procent.



Ifølge analysefirmaet er det især den nye skærm med den høje opløsning (2048 x 1536 pixels), samt den nye 4G-mobilforbindelse, der får iPad 3 til at koste mere end forgængeren.

Hvad går den sidste halvdel af prisen på en iPad 3 (Eller som Apple kalder den: ”Den nye iPad”) så til?

UBM TechInsights tal inkluderer ikke, hvad det koster Apple at få samlet komponenterne, prisen på fragt, markedsføring, udvikling af produktet og den mindre fortjeneste, som forhandlerne også skal have for at sælge den.

Og så skulle man jo tro, at alle disse omkostninger retfærdiggjorde, at en iPad koster dobbelt så meget som sine dele. Men sådan er det ikke nødvendigvis.

Prisforskel på 36 procent
Analysefirmaet iSuppli lever bl.a. af at analysere markedet for forbrugerelektronik, og en af deres specialer er såkaldte ”teardowns”, hvor de (ligesom UBM TechInsights nævnt ovenfor) skiller populære gadgets ad og kigger på, hvad de er lavet af.

Det har iSuppli nu gjort i nogen tid, og i august sidste år lavede de øvelsen med en af iPad’ens største konkurrenter –EEE Pad fra taiwanesiske Asus. Sidstnævnte var lavet som en direkte konkurrent til iPad 2, og det betyder, at Asus EEE Pad har nogenlunde samme skærmstørrelse, cirka lige mange computerkræfter, men dog et bedre kamera.

Ifølge iSupplis undersøgelse var komponent-prisen på en Asus EEE Pad fra 2011 284 dollar. Det skal sættes op mod iPad 2, der blev lanceret to måneder tidligere, og som havde en komponentpris på 276 dollar. Altså en nogenlunde sammenlignelig pris.

Men da de to tablets mødtes ude på butikshylderne, var priserne væsentligt anderledes. Her kostede en iPad 2 det samme som en iPad 3 kommer til at koste, nemlig 629 dollar eller 3.565 kroner.

Men hvad kostede EEE Pad? 399 dollar, eller ca. 2.260 kroner. En prisforskel på 1.300 kroner før dansk moms og told, eller cirka 36 procent af, hvad en iPad koster. Det er mange penge at spare, når man tænker på, at hardwaren i de to tablets kan stort set det samme.

Og selvom den kommende iPad 3 har en dyrere skærm og et nyt 4G-modul ombord, ændrer det ikke stort på tingene. De nye komponenter før ifølge UBM TechInsights iPad 3 34 dollar dyrere , og det er en ekstrapris, Asus også vil komme til at betale, når de laver en model, der svarer til den nye iPad 3. Altså er priserne stadig sammenlignelige.

Man betaler for Apple-navnet
Der er dog små forskelle i måden, de to tablets produceres på, som kan forklare noget af den store forskel. Det koster cirka det samme for de to firmaer at få samlet og fragtet deres tablets.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De bliver begge produceret på store fabrikker i Kina. Asus har dog en lille fordel, da de selv ejer fabrikkerne, deres tablet bliver samlet på. Apple får i stedet samlet deres hos tredjepart, nemlig Foxconn-fabrikkerne, som har været i mediernes søgelys for deres dårlige arbejdsforhold. Det er dog næppe de helt store penge, Asus sparer på den front. I hvert fald ikke nok til at retfærdiggøre en prisforskel på 36 procent.

Nej, svaret på den store prisforskel skal snarere findes et helt andet sted, nemlig hos Apple selv.

Apple køber ganske vist deres komponenter i Sydkorea, Taiwan, Japan og Kina, men hele designprocessen foregår i USA. Nærmere betegnet i Californien, som har USA's dyreste leveomkostninger og skattetryk.

Det er altså folk med høje, amerikanske lønninger, der designer og udtænker iPad’en – og ikke mindst udvikler den software, der ligger ombord. Asus benytter sig af Googles Android-software, og har derfor ikke udviklings-omkostningerne, selvom de betaler licenspenge for at få lov at bruge softwaren.

Man betaler altså en hel del for Apple-navnet og for det utvivlsomt lækre design og brugervenlige software, som Apple-produkterne kommer med. Og så er det jo op til forbrugerne, om det er den store prisforskel værd.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden