garanti. Printerproducenterne argumenterer med, at garantien på printeren bortfalder, hvis man bruger uoriginalt printerblæk. Det argument modsvarer et dansk firma nu med en garanti, der også dækker printeren.

garanti. Printerproducenterne argumenterer med, at garantien på printeren bortfalder, hvis man bruger uoriginalt printerblæk. Det argument modsvarer et dansk firma nu med en garanti, der også dækker printeren.

Forbrugerelektronik

Firma bag genfyldte patroner giver printer-garanti

Dansk firma overtager garantien, hvis dets genfyldte printerpatroner skader din printer.

Forbrugerelektronik

Et af printerproducenternes bedste våben mod sælgere af genopfyldte printerpatroner og forbrugere, der selv hælder ny blæk i tomme printerpatroner, er udsagnet om, at garantien bortfalder, hvis printeren går i stykker, og det så konstateres, at der ikke er originalt blæk i patronen.

Det problem vil et dansk firma nu hjælpe forbrugerne ud af ved simpelthen at overtage garantiforpligtelsen, hvis printeren bliver skadet af blæk fra et af firmaets genopfyldte patroner.

LÆS ARTIKEL

Ifølge firmaet, der hedder MM Distribution, er det en udbredt misforståelse, at man som forbruger er stavnsbundet til en enkelt producents patroner, eller at det eneste alternativ er en uægte patron, som sætter printerens liv på spil.

»Producentens originale blæk- eller tonerpatroner er typisk pebrede, og mange tror, de dyre patroner eller en ny printer er deres eneste muligheder«, siger Mads Darboe, der er direktør for MM Distribution.

Men nu vil det danske firma bryde printerproducenternes markedsmonopol med blæk-patroner med indbygget garanti, der også omfatter printeren, de sidder i.

Printerpatronerne er produceret på europæiske fabrikker, og prismæssigt ligger de typisk 30-50 procent under de tilsvarende originale produkter.

»At originalproducenterne sælger en billig printer for derefter at skrue prisen i vejret på forbrugsstofferne er en udbredt opfattelse i branchen. Det er en uheldig udvikling, især for miljøet. Her vil det være bedre - også for forbrugerens pengepung - at købe uoriginale patroner og beholde printeren«, vurderer Mads Darboe.

Firmaet giver to års garanti på blæk- og tonerpatronerne. »Og vi forsikrer endda printeren mod fejl forårsaget af vores patroner«, siger Mads Darboe.

Lykke Heick, der er marketingansvarlig hos MM Distribution, siger, at skulle det ske, at en printerpatron fra fabrikkens side er defekt eller lækker i printeren, er kunden dækket af både printer- og patrongaranti.

»Kunden kan trygt henvende sig der, hvor produktet er købt - med produkt og bon, naturligvis«, siger hun.

»En almindelig reklamation vedrørende en defekt blækpatron vil oftest resultere i øjeblikkelig ombytning af patronen, men er der tale om mere komplekse fejl såsom en patron, der har beskadiget printeren, er det væsentligt med dokumentation enten i form af, at kunden har medbragt printeren eller fremsendt et foto med billede af printeren og problemet. Oftest ringer forhandleren til MM Distribution med det samme, og er man først i gang, tager det ikke mange minutter at konstatere fejlen. Er fejlen på vores side, modtager kunden enten reparation eller ny printer«, tilføjer Lykke Heick.

Firmaets konceptet er baseret på, at brugte printerpatroner indsamles fra forhandlere eller direkte fra erhvervskunder eller offentlige institutioner.

De tomme patroner bliver sendt til genopfyldning hos europæiske producenter og sendes på markedet herhjemme. Samtlige patroner leveres med to års garanti.

Halvdelen af indtægten fra salget af de indsamlede forbrugsstoffer, der foregår via tonerindsamling.dk, skænkes til WWF Verdensnaturfonden. Der er til dato doneret over 70.000 kroner.

Danske printerforbrugere kan indlevere deres brugte patroner på mere end 40 indsamlingssteder.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce