Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MATHIAS CHRISTENSEN
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

Skal en iPhone kunne fungere ved temperaturer under nul grader? Apple mener nej. Forbrukerrådet i Norge mener ja, ellers bør den ikke sælges i lande med hang til frost.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple nægter at reparere frostsprængt iPhone

Ifølge Apple tåler en iPhone ikke frost, og derfor dækker garantien ikke.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sidste år i oktober købte norske Leni Kristin Løvvik en iPhone 4 fra Apples norske hjemmeside.

Knap to måneder efter eksploderede bagglasset på mobiltelefonen, mens hun var på vej på arbejde i sin bil en vintermorgen.

»Jeg holdt i et lyskryds, og så gav det et smæld. Jeg var ved at køre ind til siden for at tjekke, om der var noget i bilen, der var eksploderet. Men jeg hørte ikke mere, så jeg kørte videre. Da jeg kom frem til mit arbejde, så jeg, at hele dækslet bag på telefonen var knust. Jeg kunne stadig bruge den, men den gik yderligere i stykker af den grund«, fortæller Leni Kristin Løvvik til den norske hjemmeside, TV 2 hjelper deg.

iPhonen var koblet til musikkanlægget i bilen, da den eksploderede.

Apple ville ikke reparere Leni henvendte sig til Apple, men firmaet ville ikke reparere telefonen, fordi firmaet mener, den blev brugt i frostvejr. Og Apples garanti dækker ikke, hvis man bruger firmaets produkter i temperaturer under nul grader.

LÆS ARTIKEL

Det fremgår nemlig af Apples specifikationer til iPhone4 (eksternt link), at telefonen ikke fungerer i temperatur over 35 grader og under 0 grader.

Til sammenligning fortæller Nokia i sine specifikationer, at Nokiatelefoner kan tåle at blive brugt i temperaturer ned til 15 frostgrader uden at gå i stykker, og Nokias garanti dækker brugen, selv om telefonen anvendes i frosgrader.

Leni Kristin Løvvik henvendte sig til den norske Apple-hjemmeside apple.no, hvor hun havde købt telefonen, for at få byttet eller repareret den, for hun mente, at det måtte være en fejl i telefonen, der fik den til at eksplodere.

LÆS ARTIKEL

Det var apple.no imidlertid ikke enig med hende i.

»Apple.no bad mig sende en mail med et billede af skaden, men derefter måtte jeg ringe til dem snart sagt hver anden dag for at rykke. Først efter tre uger fik jeg det svar, at hverken garantien eller tillægsforsikringen, jeg har tegnet gennem Apple, dækker skaden. Det var mit eget ansvar, at jeg havde brugt iPhonen i minusgrader«, fortæller Leni Kristin Løvvik«.

»Apple siger, at det ikke er en garantisag, fordi de kun garanterer for mobilens brug ned til 0 grader. De mener, at fordi jeg brugte mobilen til at spille musik fra jeg startede køreturen, og det var 12 minusgrader udenfor, så er jeg selv skyld i skaden«, siger hun.

LÆS ARTIKEL

Temperaturen i bilen var omtrent 20 graders varme, da telefonen eksploderede.

»Jeg vil gerne advare andre iPhone-brugere mod dette. Hvis du køber en iPhone, og den skulle eksplodere, er det din egen skyld, hvis den har været brugt i kuldegrader«, siger Leni Kristin Løvvik til norsk tv 2.

På Apples hjemmeside fremgår det, at man godt kan opbevare sin iPhone ved temperaturer ned til 20 frostgrader og ved temperaturer op til 45 varmegrader, bare man ikke bruger den.

En iPhone skal kunne tåle almindelig brug

I Forbrugerrådets norske søsterorganisation Forbrukerrådet er man dog af den opfattelse, at en iPhone skal kunne tåle almindelig brug, hvis den skal kunne sælges i Norge eller andre lande med kolde vintre, og almindelig brug omfatter blandt andet frostvejr.

»iPhone bør kunne tåle norsk vintervejr og kystklima«, siger Skaug Halsos fra Forbrukerrådet til TV 2 hjelper deg.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nu har Leni Kristin Løvvik klaget til Forbrukerrådet, der kan mægle i sagen, men hvis parterne ikke kan blive enige, kan rådet sende sagen videre til det norske forbrugerklagenævn, der vil afgøre den i henhold til den norske købelov.

LÆS ARTIKEL

Det norske Forbrukerrådet mener, at Apple har begået en fejl alene ved, at firmaet ikke har villet undersøge mobiltelefonen.

For i Norges købelov fremgår det ligesom i den danske, at sælgeren i de første seks måneder efter salget har en ekstra bevisbyrde, idet man går ud fra, at hvis et produkt går i stykker i de første seks måneder, er det produktet, der har en medfødt fejl.

»Apple burde have taget telefonen ind til undersøgelse«, siger Skaug Halsos.

Trods henvendelse til Petter Ahrnstedt, talsmand for Apple Norden, for over en uge siden har Apple ikke reageret på en opfordring om at kommentere sagen, ligesom Apple heller ikke har villet kommentere den over for TV 2 hjelper deg i Norge.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden