Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Kuriøst. Katteørerne fra Neurowear udtrykker præcis, hvordan du har det, baseret på aflæsning af dine hjernebølger. (Foto: Morten Bay)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gadget-lir: Vis hvad du tænker med katteører på knolden

Et af årets mere kuriøse produkter på årets CES-messe var et par katteører, der bevæger sig efter, hvordan du føler dig til mode.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I elektronikverdenen bliver der p.t. forsket en del i at aflæse hjernebølger og mikrobevægelser, vi foretager os, alt sammen for at kunne bringe vores inderste tanker ud på ydersiden.

Menneske og maskine spiller sammen Især reklamebranchen og producenter af forbrugelektronik er vilde efter at kunne læse vores tanker på denne måde. For reklamebranchen handler det om bedre at kunne markedsføre produkter til os. For forbrugerelektronik-producenterne handler det om at lave den bedst mulige interaktion mellem menneske og maskine.

Der forskes for eksempel en hel del i, hvordan man kan aflæse mikrobevægelser og hjernebølger med diverse sensorer, som f.eks. et webkamera. Idéen er at man kan styre musemarkøren med øjnene eller på anden måde betjene en computer ved blot at agere naturligt.

Et af de firmaer, der forsker i den slags for at udnytte det kommercielt, er japanske Neurowear. De er i gang med at udvikle produkter, du kan sætte forskellige steder på kroppen og dermed få aflæst din krops signaler. Disse kan så omsættes til data, der kan benyttes praktisk.

Katteører med signalværdi

Et tænkt eksempel kunne være, at din T-shirt kan aflæse lyde fra din mave, så der automatisk dukker et godt frokosttilbud op på din smartphone, når du er ved at blive sulten.

I første omgang fik Neurowear ret meget opmærksomhed på den netop overståede CES-messe i Las Vegas ved at demonstrere deres første, egentlige kommercielle produkt, Necomimi. Der er simpelthen tale om et par pelsører, du sætter på hovedet, og som så viser, hvilket humør, du er i.

LÆS OGSÅ

Hvis du er ked af det, lægger de sig ned, og hvis du er glad, står de op i luften. Og hvad skal man så bruge det til? Det har forfatteren og tech-skeptikeren Andrew Keen også spurgt sig selv i et indlæg på CNN.com, hvor han anklager CES for ikke længere at præsentere noget rigtig innovativt.

Men hvis du synes, Necomimi ser sjov ud, og du har et behov for at vise, hvad du føler med mere end ord, så kan du gå ind HER og læse mere.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden