Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Skærmdump
Foto: Skærmdump

reklamehund. Teleselskabet 3's reklamer kommer fremover til at skilte med 'gratis' samtaleminutter.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleselskab: Fra i dag kan du snakke i timevis uden beregning

Hos 3 bliver prisen i fremtiden kun afhængig af dit dataforbrug.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra i dag vil teleselskabet 3 ikke længere besvære sig med at tage penge for de minutter, mobilbrugerne snakker i telefonen.

Minutterne bliver ikke taget med på regningen, heller ikke selv om man køber en af de små mobilpakker.

Det skriver Berlingske.

Voldsom priskrig i 10 år

Selskabet sparker dermed yderligere til en voldsom priskrig i mobilverdenen, der har varet længere end 10 år, siden Telmore begyndte at hamre mobilpriserne nedad i begyndelsen af årtusindet.

For 10 år siden kostede det således 36.000 kroner at tale i telefon i 500 timer hos teleselskabet Telmore, der dengang var prispresseren.

Nu fås samme mængde minutter for blot 369 kroner - men nu får man oven i købet 10 GB data og fri SMS oveni.

LÆS ARTIKEL

Men ideen om gratis samtale på mobilabonnementet kommer 3 dog ikke til at have for sig selv ret længe, hvis man spørger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

»Der var engang, hvor man havde en fastnettelefon, og hvor teleselskabet levede af at sælge minutter. Nu har man en mobiltelefon, og nu lever teleselskaberne i højere grad af at sælge data. Det er et kontinuerligt prispres, og når 3 nu åbner ballet, er det et spørgsmål om tid, før de andre følger med ned,« siger han til Berlingske.

Han spår, at priserne på længere sigt komme så langt ned, at teleselskaberne kan ende med at blive tvunget til fusioner.

»De store vindere i alt det her er kunderne, og det vil ikke overraske mig, hvis der endda kan være basis for en halvering af de nuværende priser over tid,« siger han.

Hos teleselskabet 3 siger administrerende direktør, Morten Christiansen, at selskabet vil gøre produkterne mere gennemsigtige, så regningen nogenlunde bliver på det, kunderne regner med.

»Vi gør det, fordi vi mener, at det i fremtiden bliver data, man skal differentiere sig på«, siger han og forudsiger, at om kort tid vil kunderne i modsætning til nu oftere støde mod det loft for datatrafik, som de har betalt for. Det skyldes blandt andet den øgede brug af streaming-tjenester.

De overtakserede telefonnumre som eksempelvis 70- og 90-numre vil fortsat koste penge.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden