Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Mobilkrig. Det bliver stadigt billigere, at have et abonnement på mobiltelefoni. Teleselskaber kæmper om kunderne.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Priskrigen raser på mobiltelefoni

Teleselskaberne optrapper kampen om kunderne og sænker priserne.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sidder du med et dyrt abonnement på mobiltelfoni, som du ikke udnytter fuldt ud, er det nu tid til at skifte abonnement.

For flere af teleselskaberne sænker atter priserne på telefoni og data i et forsøg på at kapre kunder fra hinanden.

Under 100 kroner om måneden Prisen på et mobilabonnement med datatrafik er nu under 100 kroner om måneden. Det skriver Berlingske.

»Priskrigen ligner en flok lemminger, der kappes om, hvem der kan begå selvmord på den mest brutale måde. Mobilkunderne er igen de store vindere«, siger teleanalytiker John strand til Berlingske.

Hos Oister, som er ejet af teleselskabet 3, kan man tegne et abonnement med 11 timers tale, 1 gigabyte data for 119 kroner, ligesom man i det TDC-ejede Onfone har halveret prisen på seks timer og en gigabyte date. Det koster nu kun 74,50 kroner i de første to måneder.

»For de fleste danskere koster en måneds mobiltelefoniforbrug nu ikke mere end en pizza og en cola«, siger John Strand.

Lave priser presser selskaberne

De lave priser er som udgangspunkt godt for de danske forbrugere. De betaler mindre for telefoni.

Teleselskaberne derimod lider, og de tre største teleselskaber, TDC, Telenor og Telia har skåret kraftigt i antallet af medarbejdere.

LÆS OGSÅ

De lavere priser har også haft konsekvenser for forbrugerne. Flere af de store teleselskaber har fjernet tilskuddet, når man køber en ny mobiltelefon.

»Det er en fundamental ændring af markedet. Det er et farvel til billige telefoner«, har John Strand tidligere udtalt.

Priskrigen er et udtryk for, at teleselskaberne for alt i verden ønsker at fastholde omsætningen og gerne øge den.

»I årevis har der ikke været vækst i markedet, men alle selskaber bygger på en vækststrategi, ellers kan man ikke fastholde omkostningsniveauet. Så alle forsøger at vokse, og kan man ikke vokse på traditionel vis, må man finde på andre måder«, siger direktør i teleselskabet 3 Morten Christiansen til Berlingske.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden