FORSPRING. Smart-uret Pebble er allerede en salgssucces på nettet og nu kommer det også ud i rigtige, fysiske butikker i USA. Dermed har uret et forspring foran Apples iWatch, der forventes lanceret senere på året. (Foto: Pebble)

FORSPRING. Smart-uret Pebble er allerede en salgssucces på nettet og nu kommer det også ud i rigtige, fysiske butikker i USA. Dermed har uret et forspring foran Apples iWatch, der forventes lanceret senere på året. (Foto: Pebble)

Forbrugerelektronik

Pebble kan komme til at stikke en kæp i Apples iWatch-hjul

Det hidtil mest succesrige Kickstarter-projekt kommer ud på rigtige, fysiske butikshylder - foran konkurrenterne.

Forbrugerelektronik

Verden er tilsyneladende på nippet til at gå totalt i smartwatch-mani. Apple vil indtage håndleddet med iWatch, Google har angiveligt planer om det samme, og Sony har allerede et smartwatch til salg, der kan bruges sammen med deres smartphones.

Men måske bliver de alle sammen overhalet af Pebble.

Nummer ét på Kickstarter Pebble er et intelligent ur, som er en smule anderledes. Både i den måde, uret fungerer på, som i måden, uret kom til verden på. Pebble er nemlig et af verdenshistoriens mest succesrige crowdfunding-projekter.

Det hele startede på crowdfunding-websitet Kickstarter, hvor man kan annoncere et projekt og samle penge ind til at gøre det til virkelighed.

Pebble fik meget hurtigt vind i sejlene, efter uret blev annonceret i april sidste år. Allerede efter en måned havde Pebble nået målet, hvilket er uhørt hurtigt for et Kickstarter-projekt.

Pebble-folkene havde samlet 10,2 millioner dollar - cirka 58 millioner kroner - ind fra mere end 62.000 mennesker. Da uret var klar til at blive sat i produktion, havde mere end 85.000 mennesker forudbestilt det, så de kunne være blandt de første, der fik Pebble frisk fra samlebåndet.

Kommer nu ud i fysiske butikker

Nu kommer Pebble imidlertid til at blive solgt i endnu flere eksemplarer. Det amerikanske svar på Elgiganten, Best Buy, har netop lavet en eksklusiv aftale med Pebble-folkene om at få uret ud i butikkerne.

LÆS OGSÅ

Dermed er Pebble det første smartwatch, der for alvor har fået vind i sejlene. Og det kan få betydning for Apples iWatch-planer. Meget ofte handler det om at komme først på markedet med en brugervenlig udgave af en populær teknologi, hvis man gerne vil sidde på markedet.

Det gjorde Apple selv med iPhone og iPad - teknologier, der for længst var blevet lanceret, men ikke i så brugervenlige versioner. Måske er det den samme position, Apple sidder i nu: Pebble er lanceringen af teknologien, som Apple så gør mere brugervenlig.

Kan Pebble bevare sit forspring foran iWatch?
Men det modsatte kan også blive tilfældet. Fordi Pebble har mindst et halvt års forspring foran Apple, kan folk meget vel gå hen og vænne sig til, at Pebble er måden, man bruger et smartwatch på. Især baseret på, hvor populært, uret allerede er. Det var det, der skete med Amazons e-læser, Kindle.

Apple ville frygtelig gerne have, at iPad skulle være folks foretrukne e-læser, men Kindle erobrede markedet først. Selvom iPad er populær og bruges flittigt til alt muligt andet, er Kindle stadig den mest brugte e-læser på markedet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Pebble deler ret mange fordele med netop Kindle. For det første er Pebbles skærm lavet med elektronisk blæk, ligesom Kindle-skærmen er. Det betyder ikke bare, at skærmen er nem at læse i solskin, det betyder også, at Pebbles batteri kan holde mellem 5-7 dage, før det skal lades op igen. En proces der i øvrigt kun tager to timer.

En ekstra skærm til din smartphone
De rygter, der foreløbig er gået om Apples iWatch er, at skærmen bliver en miniudgave af den skærmtype, vi kender fra iPhone. Hvis det bliver tilfældet, vil den formodentlig både sluge mere batteri og være sværere at læse på end Pebble-skærmen.

Pebble er også vandtæt i en grad, hvor du kan svømme og gå i bad med det på. Det er mere usikkert, om iWatch kommer til at kunne det samme. Og endelig, så kan Pebble bruges med både iPhone og Android-telefoner. Det kan sagtens være, at Apple vælger kun at gøre iWatch kompatibel med iPhone.

For det er nemlig sådan, et smartwatch fungerer. Det kobler sig op til din smartphone via Bluetooth og bruger dens GPS og dataforbindelse til at vise dig ting på urskiven. Det betyder, at du f.eks. kan få SMS’er at se, checke dine Facebook-venners statusser, se nye tweets fra Twitter, eller få breaking news-opdateringer direkte på håndleddet, uden at skulle have telefonen op fra lommen eller tasken.

iWatch kan vinde på apps
Dermed kan du også bruge den til at styre musikken på din smartphone med, eller lave motionsmålinger, når du er ude at løbe en tur. Også selvom det regner, eller solen skinner så meget, så du har svært ved at se, hvad der sker på din smartphone-skærm.

Alt dette sker via apps, du kan downlade til Pebble. De laves både af Pebble-folkene selv, samt af et voksende miljø af programmører og udviklere, der er fans af uret. Der findes f.eks. allerede over 100 forskellige måder bare at vise klokken på, lige fra en klassisk rund skive, til en urskive, der viser tid, dato, aktiekurser og vejrudsigten på samme tid.

Netop her kan Apple dog have en fordel. Hvis iWatch kan køre versioner af populære iOS-apps direkte på uret, vil Apple meget hurtigt kunne gøre en kæmpe mængde af apps tilgængelige til deres smartwatch. De vil formodentlig allerede have en del tilgængelige ved lanceringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Pebble ryger ud på Best Buy-butikkernes hylder på mandag til en pris på 150 dollar, eller cirka 850 kroner før dansk told og moms.

Også på prisen kan Apple have en fordel, da de som storproducent af forbrugerelektronik kan tillade sig at tabe lidt på et produkt i starten. Det vil ikke komme som nogen stor overraskelse, hvis uret kommer til at koste de 850 kroner, som en AppleTV-boks koster inklusive moms.

Pebble er ikke i danske butikker endnu, men kan købes og fragtes til Danmark via Getpebble.com.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden