Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

oplys. »Hvis en elektronikforhandler ved eller burde vide, at eksempelvis et fjernsyn nærmer sig udløbsdato, skal man selvfølgelig oplyse det til kunden«, siger Forbrugerrådet Tænks direktør Lars Pram.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerråd: Forhandler burde vide, at tv'et nærmede sig udløbsdato

Det glæder Forbrugerrådet, at Højesteret giver tv-køber medhold i principiel sag.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Højesteret gav fredag en tv-køber medhold i en sag om køb af et fjernsyn, som ikke kunne modtage de nye DR-kanaler, der gik i luften nogle måneder efter købet.

Køberen burde have været oplyst af forhandleren om situationen, afgør Højesteret.

Dommen betyder, at købet bliver ophævet, og det glæder Forbrugerrådet.

LÆS ARTIKEL

»Vi er rigtig glade for, at Højesteret har bekræftet, at vi som forbrugere selvfølgelig har krav på, at få de vigtige oplysninger fra forhandleren - og herunder hører selvfølgelig, hvis produktet nærmer sig en udløbsdato«, siger Lars Pram, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk.

»Hvis en elektronikforhandler ved eller burde vide, at eksempelvis et fjernsyn nærmer sig udløbsdato, skal man selvfølgelig oplyse det til kunden«, siger han.

Dansk Erhverv har ført sagerne for forhandleren af det indkøbte TV.

Under sagen har de fremført, at tv-forhandlere ikke er spåmænd, der kan vide, hvilken vej den teknologiske udvikling vil gå.

Men det er slet ikke det, sagen handler om, siger Forbrugerrådet Tænks direktør.

»Selvfølgelig kan forhandlerne ikke spå. Men forhandlerne skal holde sig orienteret om den almindelige viden om for eksempel deres produkters holdbarhed og dele den viden med forbrugerne«, siger han.

»Ordentlige erhvervsdrivende giver selvfølgelig forbrugerne de vigtige oplysninger, der er tilgængelige om produktet. Kun på den måde kan forbrugerne træffe et oplyst og kvalificeret valg, og oplyste forbrugere er også til glæde for dygtige erhvervsdrivende«, siger Lars Pram.

Forbrugeren købte sit tv i januar 2008 og blev ikke oplyst om, at DR og TV2 begyndte at sende nogle af deres tv-kanaler i et format, som hans tv ikke kunne vise.

I maj 2010 fik forbrugeren medhold af Forbrugerklagenævnet, og den afgørelse blev stadfæstet af Østre Landsret i januar 2012.

Forbrugerklagenævnet har omkring 90 tilsvarende sager liggende, der har afventet rettens afgørelse.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden