Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FLYVSK. Mange ser Amazons Prime Air-projekt med drone-leverancer som fremtidssnak. Men en amerikansk professor mener allerede, folk har landingspladser i baghaven i 2015. (Foto: AP Photo)

FLYVSK. Mange ser Amazons Prime Air-projekt med drone-leverancer som fremtidssnak. Men en amerikansk professor mener allerede, folk har landingspladser i baghaven i 2015. (Foto: AP Photo)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Amazons pakke-droner kan være klar allerede i 2015

Der behøver slet ikke gå så længe, inden bud-droner begynder at flyve om ørerne på amerikanske Amazon-kunder, mener professor.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Medierne -både de traditionelle og de sociale – boblede fuldkommen over søndag og mandag, efter nethandel-giganten Amazon afslørede, at de er i gang med et projekt, hvor flyvende droner leverer varer direkte til folk.

For mange lyder det som fremtidssnak, men ikke for Gregory McNeal, der er juraprofessor ved Pepperdine University i Sydcalifornien.

New York, Los Angeles og Chicago er udelukkede i starten
McNeal har længe studeret dronernes indtog i vores virkelighed, både fra et juridisk, men også fra et teknologisk synspunkt.

Og han tror ikke, vi kommer til at vente så længe, før dronerne gør deres reelle indtog i virkeligheden – i hvert fald ikke i USA.

»Jeg tror, vi kommer til at se de første implementeringer af drone-levering i slutningen af 2015«, siger professor McNeal til radiostationen KPCC.

»De vil først blive sat i gang i byer, hvor de fleste mennesker bor i huse med baghaver og ikke lejligheder, og hvor de topografiske forhold tillader det.«

Denne beskrivelse udelukker USAs tre største byer. I New York og Chicago bor mange mennesker i høj- eller fleretages huse og i Los Angeles gør bjergene det svært for dronerne at navigere. Så McNeal tror på, at USA's fjerdestørste by, Houston, får drone-leverancerne først.

Landingspladser i baghaven
»Jeg tror, det bliver en by som Houston i Texas eller måske Phoenix i Arizona, der får Amazons dronetjeneste først. Der er fladt, og folk har baghaver.« Når det med baghaverne er så vigtigt, er det fordi, McNeal tror, Amazons kunder vil installere små landingspladser til droner.

»Jeg forestiller mig, at Amazon vil forære folk små ’helipads’, som dronerne kan lande på. Så ved de, hvor de skal være og droppe varen af, hver gang de når ud til en kunde. I etageejendomme kan man så placere en sådan helipad på taget og lade viceværten hente pakkerne ned til folk.«

Efter nyheden kom frem, var mange observatører skeptiske over, hvorvidt de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, ville godkende Amazons projekt. Men det mener McNeal, at de vil. Beslutningen er nemlig allerede truffet på højere plan:

»Allerede sidste år godkendte den amerikanske kongres en resolution til at understøtte dronebrug for både private virksomheder og det offentlige.« Ifølge McNeal er det kun det praktiske, såsom hvilke højder, dronerne må flyve i, og hvordan de undgår at flyve ind i f.eks. juleudsmykninger, der mangler at falde på plads.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden