Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
reparationsret. iFixit's stifter, Kyle Wiens, kæmper for, at producenterne forpligtes til at gøre det lettere at reparere deres produkter.
Foto: ifixit

reparationsret. iFixit's stifter, Kyle Wiens, kæmper for, at producenterne forpligtes til at gøre det lettere at reparere deres produkter.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er firmaet der ødelægger en iPhone, så snart de har købt den

Reparations-firmaet iFixit køber de nyeste gadgets - blot for at skille dem ad.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har du undret dig over, hvordan dine gadgets ser ud indeni?

Så kan du med stor sandsynlighed finde svaret hos iFixit, der er kendt for at splitte nye produkter fra hinanden og afsløre deres inderste hemmeligheder.

For almindelige forbrugere kan det være svært at gennemskue, hvilke komponenter der ligger gemt i produkterne, og producentens egne oplysninger er ofte meget kryptiske.

Derfor har iFixit erklæret krig mod producenterne, og deres våben er skruetrækker, varmepistol og andre værktøjer, der kan bruges til at afklæde de nyeste gadgets.

I kø til ødelæggelse Når Apple lancerer en ny iPhone, er der typisk lange køer på den første salgsdag og iFixit sender sine eksperter ud for at få fat i telefonen som de første – blot for at ødelægge den så snart de kommer hjem.

I fagsproget kaldes dette for en »teardown«. Det færdige resultat er en detaljeret guide, der viser hvordan produktet er sat sammen. Dermed sørger iFixit for at levere alle de oplysninger, som producenten har glemt at fortælle.

Det kan være, at en eller flere chips er udskiftet med billigere komponenter i forhold til en tidligere model, eller at der er indbygget en Bluetooth-antenne, som mangler at blive aktiveret.

LÆS ARTIKEL

Men det vigtigste formål for reparations-firmaet iFixit er at undersøge, hvor svært det er at udskifte fejlramte komponenter.

Mange af de nye, supertynde gadgets er limet sammen eller bruger specielle skruer, der er meget vanskelige at fjerne.

I mange tilfælde kan det bedre betale sig at udskifte hele produktet end at foretage en reparation. Det er dårligt nyt for forbrugeren, hvis garantien ikke dækker, og det betyder samtidig at bjergene med elektronisk affald vokser.

Firmaets stifter Kyle Wiens kæmper for, at producenterne forpligtes til at gøre det lettere at reparere deres produkter.

»Det er helt fundamentalt, at den nødvendige viden for at foretage reparationer bør være tilgængelig – alle bør være i stand til at reparere deres egne ting. Efterhånden som stadig flere produkter bliver elektroniske, bliver det hele tiden sværere at få informationer fra produktudviklerne. Det er et område, hvor der bør lovgives for at hjælpe forbrugere og miljøet,« siger han til Politiken.

Se ind i maskinens sjæl
Traditionen med »teardowns« går tilbage til computerens barndom, hvor de første hobby-maskiner blev leveret som samlesæt. Dengang skulle man selv bygge sin computer.

I 1976 kom den banebrydende Apple I, hvor alle komponenter var samlet på bundkortet. Byggeplanerne var stadig frit tilgængelige.

Samme år skrev Bill Gates et berømt åbent brev, hvor han klagede over, at mange hobbyister brugte hans software uden at betale for det.

Der var skabt en kløft mellem hobby-entusiasterne og den kommercielle verden – en afgrund, der stadig eksisterer i dag.

LINKSe Kylie Wiens bogindlæg om reparations-manualer her

På softwaresiden har hobbyisterne og dem, der kæmper for åbenhed, samlet sig i open source-bevægelsen, hvor programmernes byggeplaner, kildekoden, er åben for alle.

Ideen om at skille hardware ad og analysere den udspringer af den samme nysgerrighed og grundtanke om åbenhed, der prægede computerens tidlige dage.

Hobbyisterne er ikke tilfredse med den officielle beskrivelse af produktet. De ønsker at kigge ind i maskinens »sjæl« og se, hvordan den fungerer.

Rejste til New Zealand
Hos iFixit har man gjort denne hobby til en forretning. Firmaet startede i et kollegieværelse i 2003 og den oprindelige ide var at sælge trykte reparations-håndbøger til bærbare computere.

Samtidig kunne håndbøgerne også hentes gratis på nettet. I løbet af kort tid eksploderede trafikken på webstedet, og firmaet besluttede at gøre alle sine manualer til open source, hvor brugerne også kan bidrage.

Samlingen er nu vokset til tusindvis af reparations-vejledninger, der hjælper med at fikse alt fra computere til kameraer og toastere. Hvis du er fingernem og har mod på at prøve det, så kan guiderne hjælpe dig med at ordne de fleste almindelige problemer.

De nødvendige reservedele og værktøjer kan også købes direkte hos iFixit, og det er her, firmaet tjener sine penge i dag.

Men det er ikke håndbøgerne, der har gjort Kyle Wiens til en slags superstjerne i teknologi-verdenen. Han er kendt for at gå meget langt for at komme først med »teardowns« af nye produkter.

Der findes mange andre reparations-firmaer, men dem, der kan levere den første analyse af en ny iPhone eller Samsung-tablet, løber med opmærksomheden.

I 2007 rejste Kyle Wiens til New Zealand sammen med flere af sine kolleger fra iFixit. De havde ikke tid til at nyde landets flotte natur. Apple var på trapperne med et spændende nyt produkt – den første iPhone – og tidsforskellen betød, at salget startede i New Zealand et døgn inden USA.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det var nok til, at firmachefen købte flybilletterne og tog turen over Stillehavet. Han stillede sig i kø hos den lokale Apple-butik, købte en iPhone og gik straks i gang med at skille den ad. Det færdige resultat var et scoop – den første tekniske analyse af det, der skulle blive Apples måske vigtigste produkt nogensinde.

Fandt plads til et kamera i iPod
Igennem årene er iFixit kommet med mange interessante afsløringer om teknikken i nye gadgets, og der er stor spænding, hver gang eksperterne afgiver deres dom over et nyt produkt.

En analyse af iPod Touch i 2009 viste, at den havde ekstra plads til et lille kamera. Den næste generation, der kom året efter, havde da også ganske rigtigt et indbygget kamera.

LINKiFixit mobil app

Dermed kan eksperterne ofte forudsige, hvilke funktioner der kan ventes i kommende produkter, blot ved at kigge på indmaden i de eksisterende modeller. I en ældre iPod fandt iFixit en ubrugt Bluetooth-chip, der senere blev aktiveret af Apple. De kunne også vise, at Googles Nexus 7 tablet-pc indeholder en spole til trådløs opladning.

Det er ikke blevet nemmere at åbne de nye hardware-produkter med årene. I 2012 kom den første MacBook Pro med Retina-display og iFixit måtte konstatere, at man aldrig før havde set en maskine, der var så svær at reparere.

Apple havde brugt store mængder af lim og særlige skruer for at holde computeren sammen – og selv batteriet var fastgjort med lim.

Så ser det bedre ud med den nyeste generation af spilkonsoller. Både Xbox One fra Microsoft og PlayStation 4 fra Sony har været under kærlig behandling hos iFixit, og begge har fået ros for deres simple design, der gør det meget let at udskifte komponenterne. Det er dog kun Sony, der tillader brugeren at installere en ny harddisk.

Retten til at reparere

Samtidig med, at han har travlt med at sprede billeder af nøgne gadgets har Kyle Wiens også en mission, som han selv sammenfatter under sloganet right to repair.

En del af filosofien hos iFixit er, at alle har retten til at åbne og reparere de ting, de har købt. Det kræver, at producenterne giver adgang til de reparations-manualer, som i øjeblikket bliver holdt under lås og slå.

Sidste år forlangte Toshiba, at australske Tim Hicks skulle fjerne en række originale reparations-håndbøger fra sin hjemmeside. Det blev begrundet med, at materialet er beskyttet af ophavsret.

En håndfuld pc-producenter som Dell, HP og Lenovo har frigivet deres reparationsguider, men de fleste vil ikke dele manualerne med offentligheden.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kyle Wiens fører nu an i en kampagne, der skal tvinge producenterne til at dele håndbøgerne, så det bliver lettere for uautoriserede værksteder og kunderne selv at foretage reparationer. I bilindustrien er producenterne allerede forpligtet til at stille manualer til rådighed for alle værksteder.

Det samme bør gælde i elektronik-branchen, mener Wiens, som anbefaler at forbrugere bør tjekke om producenten deler service- og reparations-guider på sin hjemmeside inden de køber et nyt produkt.

»På kort sigt bør forbrugerne spørge efter service-manualen hver gang de ringer til kundeservice for at lægge pres. Hvis der er tilstrækkelig med kunder, der spørger efter det, vil firmaerne også reagere. På længere sigt er der brug for et lovkrav, der sikrer fri adgang til manualer,« siger han.

Indtil videre har iFixit løst problemet ved at udarbejde sine egne vejledninger til reparation, der også kan hentes med en mobil app til Android og iOS.

Foruden den store besparelse, der ligger i at foretage reparationen selv, kan du samtidig blive klogere på hvordan dine gadgets fungerer og så hjælper det miljøet, når produkternes levetid bliver forlænget.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden