0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Din bil kan blive selvkørende i løbet af fem år

Flere bilproducenter er allerede klar med førerløse biler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

AUTOMATBIL. Denne VW er på billedet i færd med at parkere sig selv. Læg mærke til, at der ikke sidder nogen bag rattet. (Foto. Morten Bay)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Stationcar’en fra VW begynder lige så stille at bakke. Kører halvanden meter og stopper så, som om chaufføren lige skulle tænke sig om og tage den med ro. Herefter drejer hjulene, og bilen begynder at sætte kurs mod parkeringsbåsen mellem de to andre parkede biler. Herefter placeres bilen stille og roligt, men meget sikkert midt i parkeringsbåsen. Og så er det, man kan se, at der ikke sidder nogen bag rattet.

En mand fra Bosch havde en smartphone i hånden til at sætte parkeringen i gang. Og det gjorde han så adskillige gange om dagen til glæde for branchefolk og journalister, der måbende kunne se til, at bilen parkerede sig selv.

Bosch-manden styrede ikke noget, han kunne kun sætte parkeringen i gang, eller stoppe den ved at slippe den såkaldte dødmands-knap, som han holder inde under hele processen. Hvis nu noget skulle gå galt (det gjorde der efter Bosch’ udsagn ikke under de mange hundrede demonstrationer, de havde lavet på messen indtil da), så ville bilen stoppe, så snart han slap sin smartphone.

Den selvparkerende bil var bare et af de mange eksempler fra en af de største trends på CES-messen i år: Førerløse biler. Overalt på CES’ bilelektronik-område blev der talt om, hvor langt, man var kommet, og hvor tæt på denne fremtid nu er.

»Vi er klar. Vi venter bare på lovgivningen«

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter