Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

AUTOMATBIL. Denne VW er på billedet i færd med at parkere sig selv. Læg mærke til, at der ikke sidder nogen bag rattet. (Foto. Morten Bay)

AUTOMATBIL. Denne VW er på billedet i færd med at parkere sig selv. Læg mærke til, at der ikke sidder nogen bag rattet. (Foto. Morten Bay)

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Din bil kan blive selvkørende i løbet af fem år

Flere bilproducenter er allerede klar med førerløse biler.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stationcar’en fra VW begynder lige så stille at bakke. Kører halvanden meter og stopper så, som om chaufføren lige skulle tænke sig om og tage den med ro. Herefter drejer hjulene, og bilen begynder at sætte kurs mod parkeringsbåsen mellem de to andre parkede biler. Herefter placeres bilen stille og roligt, men meget sikkert midt i parkeringsbåsen. Og så er det, man kan se, at der ikke sidder nogen bag rattet.

Førerløse parkeringer i hundredevis Der var mange, der fik øjnene på stilke, da Bosch lavede ovenstående demonstration under teknologi-messen CES, der i disse dage er undervejs i Las Vegas. Det foregik udenfor messecenteret på en rigtig parkeringsplads med rigtige biler.

En mand fra Bosch havde en smartphone i hånden til at sætte parkeringen i gang. Og det gjorde han så adskillige gange om dagen til glæde for branchefolk og journalister, der måbende kunne se til, at bilen parkerede sig selv.

Volvo sender den selvkørende bil på Göteborgs gader Kilde: /ritzau/AP/TT

Bosch-manden styrede ikke noget, han kunne kun sætte parkeringen i gang, eller stoppe den ved at slippe den såkaldte dødmands-knap, som han holder inde under hele processen. Hvis nu noget skulle gå galt (det gjorde der efter Bosch’ udsagn ikke under de mange hundrede demonstrationer, de havde lavet på messen indtil da), så ville bilen stoppe, så snart han slap sin smartphone.

Den selvparkerende bil var bare et af de mange eksempler fra en af de største trends på CES-messen i år: Førerløse biler. Overalt på CES’ bilelektronik-område blev der talt om, hvor langt, man var kommet, og hvor tæt på denne fremtid nu er.

»Vi er klar. Vi venter bare på lovgivningen«

Audi, for eksempel, har satset stort på de førerløse biler. Det er lykkedes dem på mindre end et par år at reducere den elektronik, der styrer bilen, til at fylde mindre end en iPad. Før fyldte den hele bagagerummet. Derfor lavede Audi også demonstrationer af deres selvkørende bil på Las Vegas’ veje med politieskorte for specielt udvalgte gæster.

»Vi har sådan set teknologien klar til produktion«, fortalte en af Audis repræsentanter Politiken.

»Vi venter bare på at lovgivningen falder på plads. Vi taler lige nu med myndighederne i USA og EU om det.«

Audi forventer, at det vil tage maksimalt fem år at få overbevist politikerne om, at selvkørende biler er en god idé. Og i den periode vil vi se en langsom udrulning af teknologien med enkelte funktioner.

LÆS OGSÅ

For eksempel forventer Audi allerede at sende modeller på gaden, der selv kan sørge for at holde afstand til bilerne foran, hvis du kører i kø-kørsel eller på en lige landevej, allerede omkring 2017. Det er de fuldt førerløse biler, som Audi regner med at sende på gaden om maksimalt fem år.

Man vil dog stadig skulle sidde bag rattet, med mindre man står udenfor og ser på sin bil parkere sig selv. De første førerløse biler, der kommer på markedet, vil fungere som en slags styret fartpilot, hvor bilen selv ved, hvor den skal hen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden