Fupnummer? Nogle mener, at elektronikproducenterne med vilje bygger computere, tv, printere og lignende til at gå i stykker, når garantien er udløbet. Branchen forsvarer sig med, at folk bare gerne vil have nyt, og det ikke kan betale sig at lave elektronik, så det holder længe.
Foto: MARTIN LEHMANN

Fupnummer? Nogle mener, at elektronikproducenterne med vilje bygger computere, tv, printere og lignende til at gå i stykker, når garantien er udløbet. Branchen forsvarer sig med, at folk bare gerne vil have nyt, og det ikke kan betale sig at lave elektronik, så det holder længe.

Forbrugerelektronik

Har dit tv eller din printer indbygget begrænset levetid?

Producenter er under mistanke for at designe produkter, der skal gå i stykker.

Forbrugerelektronik

I tv-branchen er det en kendt sag, at en underdimensioneret kondensator kan brænde ud og få hele apparatet til at bryde sammen. Hvis din fladskærm, computer eller printer holder op med at fungere, lige efter garantien er udløbet, så er det måske ikke helt tilfældigt. I december kunne tv-programmet Kontant fortælle, at mange tv-reparatører har oplevet problemet med Samsung-skærme og tv-apparater fra andre producenter.

Mistanken retter sig mod, at mange produkter er designet så de hurtigt går i stykker eller er svære at reparere. For producenten kan det være en fordel at sælge et produkt, der kun holder i en begrænset periode. Dermed er forbrugeren tvunget til at gå ud og købe nyt igen.

Evighedspæren

Det mest berømte eksempel på »planlagt forældelse« går helt tilbage til 1920'erne, hvor et kartel af glødepære-producenter gik sammen om at halvere pærens levetid. En opfinder i DDR opfandt en »evighedspære« i 1970'erne, men han omkom i en flyulykke inden den kom i produktion.

Historien om glødepære-kartellet er skildret i dokumentar-filmen »The Light Bulb Conspiracy«, som for alvor satte gang i debatten om produkter med kunstig lav holdbarhed. Filmens instruktør Cosima Dannoritzer mener at planlagt forældelse er meget udbredt inden for forbruger-elektronik.

»Der er utrolig mange tricks, som producenterne kan bruge til at få dig til at købe nyt. Mange printere indeholder en chip, der tæller ned til nul, og så holder printeren op med at virke. Men hvis du sætter tælleren tilbage, så fungeren printeren igen. I dag er disse chips flyttet over i blækpatronerne, hvor de melder at beholdningen er tom, selvom der stadig er blæk tilbage,« siger hun til Politiken.

I dokumentarfilmen skildres det, hvordan forbrugerne bliver ført bag lyset, fordi produkterne faktisk er designet til at holde op med at virke efter noget tid.

»Det er mærkeligt at tænke på, at der faktisk sidder folk og arbejder med, hvordan de kan forkorte produktets levetid. De finder hele tiden på nye forhindringer for forbrugerne. En af metoderne er at bruge særlige skruer, så det bliver meget svært at åbne produktet. Vi har også set, at Apple limer mange af komponenterne fast, så de ikke længere kan skiftes ud. Forbrugerne har ikke en chance for at gennemskue den slags,« siger Cosima Dannoritze.

Problemer med batterier i musikafspilleren iPod førte til et gruppe-søgsmål mod Apple i 2003, hvor kunderne klagede over at batteriet mistede kapacitet for hurtigt. Apple sluttede sagen ved at tilbyde et tilgodebevis eller et nyt batteri.

Varedeklarere med forventet levetid
Hos Forbrugerrådet Tænk mener vicedirektør Vagn Jelsø, at der er behov for at styrke forbrugernes rettigheder for at beskytte mod produkter med begrænset levetid.

»Vi har peget på, at der er brug for at klagemulighederne skal blive bedre. I de nuværende regler er der to års reklamationsret. I andre europæiske lande har man længere reklamationsperioder for bestemte varegrupper. En løsning kunne være, at man indførte en EU-regel om, at producenter har pligt til at varedeklarere deres produkter med en forventet levetid – og forbrugeren har ret til at klage i samme periode,« siger Vagn Jelsø.

Han mener desuden, at forbrugerne bør stille krav til producenterne om øget holdbarhed af produkter. Samtidig skal det være lettere at få repareret sit defekte udstyr.

»Det ses desværre ofte, at man indretter sit reparationssystem sådan, at det knap kan betale sig at reparere produkterne i forhold til at købe nyt. Her kan man lære noget fra det gamle Østeuropa, hvor butikkerne var forpligtet til at have et lager med reservedele til de produkter, som de solgte,« siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dumt at sløse med kvaliteten
En elektronik-producent som sælger produkter med begrænset holdbarhed vil kun skade sit eget image, mener branchens egen organisation BFE. Her afviser man, at producenterne spekulerer i at indbygge svage komponenter.

»Det vil simpelthen være skadeligt for et seriøst firmas image, hvis det viser sig at der er masser af fejl. Og da firmaerne normalt markedsfører mange produktkategorier, vil det også kunne skade de øvrige kategorier. Derfor vil det være direkte dumt at producere produkter til 'planlagt forældelse' eller sløse med kvaliteten,« siger Erling Madsen, der er kommunikationschef for BFE.

Han mener at det vil være en meget kortsigtet strategi for en seriøs producent at give sine kunder et dårligt produkt. Et brand er vigtigere end nogensinde, når forbrugerne vælger produkter, og fejl i produkterne vil hurtigt ødelægge kundernes tillid.

Det er den teknologiske udvikling og ikke fejl i det gamle udstyr, der får forbrugerne til at udskifte deres produkter. Sådan lyder budskabet fra printer- og pc-firmaet HP, hvor kommunikationschef Henrik Kirkeskov forsikrer at det er udelukket, at planlagt forældelse indgår i produktudviklingen.

»Det er forbrugerne selv, der efter eksempelvis tre år ønsker sig en ny tyndere, smartere og mere kraftfuld pc, ligesom der er nye produktkategorier som tablets der frister forbrugerne. Og hvis du ser på printere, er det også i en leverandørs interesse at bevare en kunde på den eksisterende printer. Dermed risikerer man ikke at kunden springer over på et andet mærke, ligesom man sikrer et vedvarende salg af forbrugsstoffer,« siger han.

Tror ikke på sammensværgelse
Mens salget af smartphones er steget voldsomt i de seneste år, så har reparationsfirmaerne gyldne dage, og de mobile produkter har ofte en meget kort levetid. Tidligere var det helt almindeligt, at forbrugeren selv kunne udskifte batteriet.

Sådan er det ikke længere. Mange af de nye telefoner har et fastmonteret batteri, som man ikke selv kan skifte. Batteriets levetid er begrænset og sætter dermed også en grænse for hele produktets holdbarhed.

Mobilekspert John G. Pedersen fra MereMobil.dk tror dog ikke på, at producenterne er gået sammen i en stor sammensværgelse mod forbrugerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Et stykke hen af vejen har vi som forbrugere heller ikke en interesse i, at producentere bruger mange penge på at få produkterne til at holde længere, hvilket vil gøre dem endnu dyrere. Det giver ganske enkelt ikke mening at designe produkter, så de holder i 100 år. Den teknologiske udvikling går så stærkt, at folk køber nyt alligevel selvom de gamle produkter ikke går i stykker,« siger han.

Ifølge tidligere undersøgelser er telefonens gennemsnitlige levealder på mindre end to år – skader eller ej.

»Som producent behøver du ikke tvinge os til at købe en ny telefon – vi gør det gladeligt helt af os selv. Faktisk er det imponerende at se, at ligegyldig hvor dårligt det går for os, så har vi altid råd til en ny smartphone,« siger John G. Pedersen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce