ringe. Tendensen er, at de fineste og dyreste telefoner er de dårligste, siger Gert Frølund Pedersen, professor i antenne- og radioudbredelse ved Aalborg Universitet. Det er ikke Gert Frølund edersen på billedet. (Arkiv)
Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD

ringe. Tendensen er, at de fineste og dyreste telefoner er de dårligste, siger Gert Frølund Pedersen, professor i antenne- og radioudbredelse ved Aalborg Universitet. Det er ikke Gert Frølund edersen på billedet. (Arkiv)

Forbrugerelektronik

De dyreste mobiltelefoner har de ringeste antenner

Smartphones har dårligere forbindelse end simple mobiltelefoner, siger eksperter.

Forbrugerelektronik

En smartphone er ikke nødvendigvis lige så smart, som mange går og tror. Designet og det stigende antal funktioner forværrer nemlig telefonernes evne til at få forbindelse til netværket.

I områder med tynd mobildækning kan den enkelte telefon således være udslagsgivende for, om man kan få forbindelse.

»Telefoner er ikke årsagen til problemerne med mobilnetværket, men de er en del af problemet. Den bedste telefon kan modtage et signal, som er ti gange svagere end det, som den dårligste telefon kan. Vi ser ofte denne faktor ti i vore analyser, og tendensen er, at de fineste og dyreste telefoner er de dårligste«, siger Gert Frølund Pedersen, professor i antenne- og radioudbredelse ved Aalborg Universitet.

iPhone 4 har den dårligste antenne
Den suverænt dårligste antennekvalitet, han har målt i en telefon, var Apples iPhone 4. Inden Apple-telefonen kom på gaden forrige sommer, forudsagde professoren, at telefonen ville være elendig til at få forbindelse til netværket, fordi brugerens hånd blokerer for transmissionen.

Gert Frølund Pedersen blev derfor verdenskendt, da det – trods Apples vedholdende benægtelse – viste sig at holde stik. Siden har Apple sendt en ny iPhone 4S på gaden – med en forbedret antenne.

LÆS ARTIKEL

»I dag er der et kæmpe pres på, at telefoner skal have et stort display, metaloverflader, gps, kamera, bluetooth og meget mere. Det kan antennen ikke lide, og man går ofte på kompromis med sendekvaliteten, fordi man vil fylde alt muligt ind i telefonen«, siger Gert Frølund Pedersen.

Netværksoperatører holder løbende øje med hver enkelt telefonmodels formåen og opgør tallet i MPD – antal minutter, telefonerne er i funktion, indtil de mister forbindelsen til netværket.

Teleanalysevirksomheden Strand Consult har indsamlet tallene på 49 telefoner fra otte netværksoperatører i fem lande. Den bedste mobiltelefon kan i snit holde forbindelsen i 1.360 minutter, mens den dårligste i snit falder ud efter 158 minutter. Det generelle billede er, at simple mobiltelefoner klarer sig væsentlig bedre end de mere funktionelle smartphones.

LÆS OGSÅ

»Mange smartphones på markedet kommer fra nye, uerfarne producenter som HTC og Apple. Smartphones generelt belaster nettet på en helt anden måde end gammelkendte mobiltelefoner, og de er dårligere til at håndtere hand over – når signalet skifter fra en mast til en anden«, siger direktør John Strand.

Teleanalytikeren må på grund af forretningshemmeligheder ikke oplyse navnene på telefonmodellerne i opgørelsen. Men han afslører gerne, at tre af de seks dårligste telefoner i undersøgelsen kommer fra Apple.

For tiden raser en debat om, hvem der har ansvaret for, at mange danskere ikke kan få en anstændig mobilforbindelse. Kommunerne bebrejder teleselskaberne for ikke at stille master op i tyndt befolkede egne, og teleselskaberne skyder tilbage med anklager om langsom sagsbehandling og opskruede priser på kommunale arealer til master.

Telefonfirmaer har største ansvar
Både John Strand og teleoperatørernes brancheforening mener, at telefonernes antenneegenskaber er underbelyst i debatten og forbrugernes bevidsthed.

»Hvis folk har problemer med deres bil, skælder de ikke ud på Shell eller Statoil over det. Men når folk har problemer med deres telefon, er de af den overbevisning, at det kun er teleoperatørernes skyld. Den dårlige mobildækning i Danmark har teleoperatørerne et ansvar for, og kommunerne har et ansvar – men telefonproducenterne har nok det største ansvar«, siger John Strand, der flankeres af Telekommunikationsindustrien:

»Det skal ikke være en undskyldning, men når vi nu har en diskussion om, hvor vigtigt det er at få dækning i yderområder, er telefonkvaliteten altså en del af billedet«, siger direktør Jakob Willer.

Producenten HTC medgiver, at der er forskel på telefonernes ydeevne. Men netværket er altså ikke til at komme uden om, siger direktøren for HTC Nordic:

»Problemet handler mere om dækningen, end om den ene telefon er lidt bedre end den anden. Men det er vigtigt, at parterne – også myndighederne – sætter sig mål for, hvad den almene mobilbruger skal kunne opleve. Mobiltelefonerne og netværket i samspil er løsningen på de udfordringer, man oplever ude i landet«, siger Peter Frølund.

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Teleindustrien ligger i dag inde med oplysninger om hver enkelt telefontypes ydeevne, men producenterne ønsker ikke at give forbrugerne adgang til disse data.

Forbrugerrådet opfordrer mobilproducenterne til at lægge fakta om telefonernes ydeevne frem for at øge gennemsigtigheden. Men rådet byder ikke en mærkningsordning velkommen, som Telekommunikationsindustrien nu foreslår.

»Der er rigtig mange mærkninger derude i forvejen, og de bør være forbeholdt det, som samfundet har en interesse i – eksempelvis elforbruget på hårde hvidevarer. I denne sag er det samfundets interesse, at hele landet bliver dækket af mobilnettet, uanset hvilken telefon man har«, siger chefkonsulent Martin Salamon.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce