Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

oplys. »Hvis en elektronikforhandler ved eller burde vide, at eksempelvis et fjernsyn nærmer sig udløbsdato, skal man selvfølgelig oplyse det til kunden«, siger Forbrugerrådet Tænks direktør Lars Pram.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læren af mpeg2-sagen: Sådan skal du klage

Klagenævn har 90 lignende sager liggende, men hvordan beholder man sin klageret?

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Højesteret har givet en forbruger medhold i en principiel sag og afgjort, at forhandleren burde have oplyst ham om, at det tv, han købte, ikke ville kunne vise DR's programmer efter et stykke tid.

Fjernsynet havde nemlig en såkaldt mpeg2-modtager, og Højesteret mener, at branchen på daværende tidspunkt var klar over, at Danmarks Radio ville begynde at sende i mpeg4-formatet. Derefter ville fladskærmen ikke kunne vise DR's programmer.

Men forbrugeren, der vandt i Højesteret, er ikke den eneste i den situation. I Forbrugerklagenævnet ligger der nu 90 sager, som har ventet på afgørelsen i Højesteret.

Derudover er der en række sager, der endnu ikke er indbragt for nævnet, men som efter aftale mellem køber og sælger har afventet Højesterets afgørelse.

LÆS ARTIKEL

Hvor mange, der i alt er tale om, er uklart. Men hvad gør man som forbruger, hvis man vil være sikker på at beholde sin ret til at klage over et produkt, man er utilfreds med?

»Du skal først og fremmest klage til forhandleren, og det gælder uanset, om det er en sag som den nu afgjorte mpeg2-sag eller det er en ganske banal sag. Og så må du ikke udvise passivitet«, siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik Lundgaard Sedenmark.

»Vi har mange eksempler på, at forbrugere klager over et produkt, og så bliver klagen afvist, og så gør de ikke mere ved det, før de eventuelt hører, at en af deres bekendte har fået ret i en klage over det samme. Så oplever vi, at de kommer og vil klage, men i mange tilfælde kan det være for sent, fordi man har udvist passivitet i en periode«, siger han.

Han råder klageren til at få afvisningen af klagen på skrift fra butikken, for ellers kan det være vanskeligt at dokumentere, at man har klaget, hvis man vil gå videre til Forbrugerklagenævnet.

»Det gælder alle sager, at bliver du afvist af butikken, så gå videre med den med det samme, ellers kan du miste din klageret, hvis du udviser passivitet i en periode«, siger Henrik Lundgaard Sedenmark.

I forhold til mpeg2-sagen er Forbrugerombudsmanden glad for, at Højesteret har truffet en afgørelse, der ikke kan misforstås.

»Jeg er meget tilfreds med at have fået en så klar dom. Den vil få direkte betydning for de mange sager, som har afventet afgørelsen«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe, der har fundet sagen så principiel, at han har ført den for forbrugeren i både Østre Landsret og Højesteret.

»Det er vigtigt, at en forbruger, der vil købe et tv, får at vide, at sendeformatet vil blive ændret, så han i løbet af kortere tid vil være nødt til at købe en modtageboks for at kunne se alle kanaler. Forbrugeren skal have oplysningerne for at kunne beslutte, om han vil købe tv’et straks – og eventuelt forhandle sig til en rabat – eller om han vil udskyde sit køb«, siger han.

De 90 sager i Forbrugerklagenævnet og de øvrige, der ventes at dukke op, skal nu genoptages, og alle klagerne bag de 90 sager vil nu blive kontaktet, fortæller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som driver Forbrugerklagenævnet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og de, der endnu ikke har sendt deres klage til Forbrugerklagenævnet, kan gøre det på visse betingelser.

Fladskærmen med indbygget mpeg2-modtager skal være købt efter cirka november 2007 til antenne-tv-modtagelse. Hvis du ikke fik at vide, at fladskærmen senere ikke kunne vise tv-signaler fra for eksempel DR, kan du have et krav mod butikken.

Det er dog en betingelse, at du har klaget til butikken over den manglende oplysning inden for de første to år efter købet. Det skal du kunne dokumentere.

Du skal også kunne dokumentere, at der er en årsag til, at du ikke er gået videre med klagen, efter at butikken har afvist den. Det kan for eksempel være, at sælgeren har henvist dig til at vente på, at sagen blev afgjort ved en dom. Samt at du har det på skrift.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siger, at hvis en køber af en fladskærm fra dengang opfylder betingelserne, skal vedkommende igen gå til butikken og få genoptaget sagen der. Hvis butikken stadig afviser klagen, kan den så bringes videre til Forbrugerklagenævnet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden