Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Enkelt. Hvorfor skrive ned, hvad du skal huske at købe, når du kan trykke på en knap på en køleskabsmagnet og bestille varen med det samme? Billedcolage/originalfoto: Lasse Kofod/Amazon

Enkelt. Hvorfor skrive ned, hvad du skal huske at købe, når du kan trykke på en knap på en køleskabsmagnet og bestille varen med det samme? Billedcolage/originalfoto: Lasse Kofod/Amazon

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I fremtiden kan du handle via en køleskabsmagnet

Amazons Dash-knapper vinder frem i USA, men nu begynder konkurrenterne at dukke op.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der findes to slags mennesker: Dem, der bruger deres køleskab som kommunikationsredskab, og dem, der ikke gør. Hvor de sidstnævnte formentlig holder køleskabsdøren pæn, ren og uspoleret af æstetiske årsager, elsker de førstnævnte at plastre køleskabsdøren til med alt muligt.

Sedler med beskeder til resten af familien, kalendere, børnetegninger og ikke mindst køleskabsmagneter med sjove budskaber er alt sammen noget, der kan gøre en køleskabsdør mere spændende. Men nu er køleskabsmagneter blevet til meget mere end blot et hjemsted for en sjov vits, der samtidig kan holde en indkøbsliste fast på døren.

Hvis det står til den amerikanske e-handels-gigant Amazon, vil vi alle i fremtiden gøre en stor del af vores hverdagsindkøb gennem køleskabsmagneter. Jep, du læste rigtigt – køleskabsmagneterne kan ende med at blive fremtidens supermarked.

Køb toiletpapir med et enkelt tryk

Amazon har allerede lanceret initiativet i USA, hvor deres Prime Fresh-tjeneste i flere af de store byer kan erstatte et besøg i supermarkedet. Hvor vi i Danmark er vant til at bestille bøger og forbrugerelektronik hos Amazon i Storbritannien, kan man altså i USA også bestille toiletpapir, mad, mælk, rengøringsmidler og så videre.

Man kan endda bede dem aflevere det i frostbokse ved ens hoveddør før klokken 7 om morgenen, så man kan stå op og stille tingene i køleskabet med det samme.

Og det nyeste tiltag fra Amazon er altså de såkaldte Dash-knapper. Det er køleskabsmagneter, hvor du med et enkelt tryk kan lægge en bestilling ind på en vare, du køber ofte. Du bestiller simpelthen en Dash-knap fra Amazon med varens navn på og hænger den op på køleskabet. Når du så f.eks. er ved at løbe tør for mælk, trykker du simpelthen bare på knappen.

Dash-knappen sender så en besked via dit trådløse netværk til din smartphone eller en tablet, der så lægger en bestilling ind på Amazon. Alle dine bestillinger bliver herefter samlet og sendt ud til dig. Pengene bliver trukket på det betalingskort, du har registreret hos Amazon. Det hele sker automatisk.

Når bestillingen bliver lagt ind, dukker en notifikation op på din smartphone eller tablet. Her kan du tjekke bestillingen og annullere den, hvis du har lavet en fejl. Det er ret praktisk, hvis man kommer til at trykke to gange eller der er et barn, der får fat i knappen og bestiller 20.000 køkkenruller.

Nu kommer konkurrenterne

Amazon håber naturligvis på, at deres kunder vil have en hel stribe af Dash-knapper hængende på køleskabet med de varer, de bestiller oftest, og på den måde overtage nogle af de indkøb, du normalt ville gøre i et supermarked. Dash-knapperne blev først annonceret 1. april i år, hvorfor mange troede, det var en aprilsnar. Men i de seneste måneder er Amazon for alvor begyndt at sende rigtig mange Dash-knapper ud til folk og dermed aflivet alle mistanker om spøg.

På det seneste er der dukket flere konkurrenter til Amazon Dash op. For eksempel en lille dims fra Hiku Labs, der kan skanne stregkoden på en vare, du er løbet tør for, og sende en bestilling til den amerikanske supermarkedsgigant Wal-Marts onlinebutik. Et israelsk firma ved navn Kwik er i gang med at lave en direkte konkurrent til Amazons Dash-knapper.

Ulempen ved Dash-knapperne er nemlig, at de foreløbig kun virker i USA. Kwik vil derimod forsøge at komme ind i flere lande.

Hvorvidt Danmark er et af dem, ved vi ikke endnu. Men måske varer det ikke så længe, før danskerne også kan handle ved blot at trykke på en enkelt knap på en køleskabsmagnet.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Morten Bay eller digitalt, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden