Telefonisk. Flere forbrugere holder stadig fast i den pålidelige - men også dyre - fastnettelefon.
Foto: Miriam Dalsgaard/Miriam Dalsgaard

Telefonisk. Flere forbrugere holder stadig fast i den pålidelige - men også dyre - fastnettelefon.

Forbrugerelektronik

Fastnettelefonen er 50 gange dyrere end mobilen

På trods af tårnhøje priser vil mange danskere ikke give afkald på fastnetten.

Forbrugerelektronik

Fastnettelefonen har stadig opbakning fra omkring 750.000 husstande – til trods for, at den gamle knogle koster op imod 50 gange mere at tale i end den gennemsnitlige mobiltelefon.

Det er i næsten alle tilfælde den dyreste af alle telefonløsninger, du kan få fat i.

Det er de seneste tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik, der viser det høje antal fastnetabonnenter. Et tal, som teleanalytiker Torben Rune finder overraskende.

»Det er i næsten alle tilfælde den dyreste af alle telefonløsninger, du kan få fat i«, forklarer han.

Og det er ikke småpenge, der adskiller fastnetten fra dens moderne, mobile afkom, understreger Nicolas Fredriksen, der står bag prisguiden mobilkunden.dk og har regnet på, hvad det koster at ringe fra fastnet- og mobiltelefoner.

Alene prisen på taletid afslører en enorm forskel fra fastnet til mobil.

»Den er markant. Sammenlignet med mobilabonnementer er fastnet meget, meget dyrt«, konstaterer han.

Fra 2 øre til 1 krone i minuttet

Selv om de fleste fastnetabonnementer lader én ringe mere eller mindre gratis til andre fastnettelefoner, koster opkald til en mobiltelefon til gengæld helt op imod en krone i minuttet. Til sammenligning taler man med mobilselskabernes pakkeløsninger for bare 2 til 4 øre i minuttet, uanset hvilken telefon, man taler med – og man får desuden internetadgang og fri sms med i købet.

Alene på taletidspriser er det altså op imod 50 gange billigere at bruge mobilen, og dertil skal lægges, at man for fastnetten som regel også betaler en månedlig pris bare for at have sit abonnement.

Alligevel holder mange fast i fastnetten, og det skyldes som regel vanetænkning, vurderer Forbrugerrådet Tænks it- og teleekspert Martin Salamon.

»Dem, der bliver tilbage, er dem, der er vant til at have fastnettelefonen og er trygge ved den. Det er bare ’den rigtige’ telefon at bruge. Det ser du typisk blandt de ældre, hvor man ikke er nær så villig til at skifte ud, men hellere vil have det, som det altid har været«, forklarer han.

KLUMMESKRIBENT:

Han ærgrer sig over, at de mange tilbageværende abonnenter må betale så meget for at bevare fastnettelefonen. Priserne er ifølge ham »helt uhyrlige«.

»Efterhånden som trafikken falder i fastnettet er økonomien blevet dårligere, og den retter TDC så op på ved at hæve priserne. Og der betales nogle heftige priser ind i mellem, især på kald til mobiler. Så når bedstemor bruger fastnetten til at ringe til barnebarnet på mobilen, så kommer hun altså til at bløde«, siger han.

TDC tager »uhyrlige priser«

Vanetænkningen kommer i den sidste ende udbyderne til gode. TDC har som den eneste store leverandør et overordentlig fast tag i fastnetmarkedet og inkluderer typisk telefonabonnementet i deres pakker med tv og internet.

De lukrerer ifølge Nicolas Fredriksen i høj grad på deres loyale kunder, der ikke har overblik over, hvor meget de egentlig betaler for deres abonnement.

»De tjener styrtende med penge på deres samlede pakker. Og jo flere af de her samlede løsninger, der bliver bundet op til en udbyder, jo mere uoverskueligt bliver det også for folk at sige det hele op og finde alternativer. Her går det bare glat gennem betalingsservice«, forklarer han.

TDC: Mobil og fasnet er som æbler og pærer

TDC, der sidder på 74 procent af fastnetmarkedet, mener ikke, det er fair at kalde deres fastnetpriser høje, bare fordi de senere års priskrig på mobilmarkedet har gjort priserne i den kategori lavere.

LÆS OGSÅ:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»At sammenligne mobil- og fastnetpriser er lidt som at sammenligne pærer og bananer. Folk har begge ting, fordi de bruger det forskelligt. Mange er ikke så vilde med at snakke i en mobiltelefon, men foretrækker klart fastnettelefonen«, forklarer Frederik Sjørslev Søgaard, der er direktør for TDC Privat.

At sammenligne mobil- og fastnetpriser er lidt som at sammenligne pærer og bananer.

»Hvis kunderne så produkterne som ens, ville de nok lukke fastnetten og bare have deres mobil, men det er der jo stadig mange, der vælger at lade være med. Så kunderne er enige med os i, at fastnet og mobil er to forskellige produkter, der ikke kan sammenlignes i pris«.

Selv om der stadig er 750.000 husstande tilbage med fastnettelefon, så har tallet de senere år været støt faldende. I 2010 sank det til under 2 millioner husstande, og året efter blev der for første gang talt over dobbelt så meget i mobiltelefon som fastnet.

DANSKERNE:

Faldet er siden stagneret, og fastnetten har vist sig mere sejlivet, end Torben Rune havde forventet. Alligevel ser han ikke markedet gå andet end nedad i de kommende år.

»Jeg har de seneste 10 år givet fasnettelefonen 5 år at leve i, og den er her jo endnu. Men det er en stakket frist«, fortæller han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden