Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Sony
Foto: Sony

KUNSTIGT. Sonys PlayStation VR er blot et eksempel på de mange virtual reality-briller, der udkommer i 2016 og vil lave helt om på, hvordan vi opfatter computerspil og film. Foto: Sony

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

2016 bliver et spændende gadget-år

Virtual reality, smart-ure og anden elektronik til at tage på bliver for alvor stort i det kommende år.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Næste år kan gå hen og blive lidt af en milepæl, når det gælder forbrugerelektronik, for i 2016 kan der komme nye teknologier frem, der kan ændre en hel del på, hvordan vi tilgår informationer, internet og de interesser, vi bruger vores fritid på.

Tre af de allerstørste udviklingsområder inden for forbrugerelektronik, som vi kommer til at se mere til i 2016, er virtual reality, smart-ure og andre wearables, og så kommer vores tv’er til at vise bedre billedkvalitet end nogensinde med 4K/UHD i HDR.

De sidste par forkortelser lyder måske ret tekniske, men forklaring følger. Lad os dog begynde med virtual reality, som formentlig får sit helt store gennembrud i 2016.

LÆS ARTIKEL

Virtual reality har været på vej siden 80’erne. Men det er først de seneste par år, at teknologien er kommet så langt og er blevet så billig, at den for alvor kan blive allemandseje.

Da virtual reality-teknologi begyndte at dukke i 90’erne, var intentionerne gode nok, men den forbrugerelektronik, man kunne købe, var simpelthen ikke god nok til at give en illusion af, at man trådte ind i en anden virkelighed.

Computergrafikken var for dårlig, og de skærme, der var nødvendige, var ikke store nok.

Men siden da har vi oplevet en smartphone-revolution, der har gjort skærme i størrelsen 5-6 tommer langt billigere og meget bedre at se på, fordi de har en større opløsning. Det betyder, at man nu kan lægge den slags skærme ind i virtual reality-briller, der ved hjælp af nogle smarte linser fylder hele synsfeltet ud med det, der er på skærmen.

Når man så tilføjer et par hovedtelefoner, er både ens syn og hørelse helt afskåret fra den ’almindelige’ virkelighed, og man får i stedet illusionen af at befinde sig i den virtuelle virkelighed. Når man drejer hovedet, følger grafikken med, så det er helt ligesom at kigge sig omkring – blot i en kunstig virkelighed.

Det kan man f.eks. bruge i klasseværelset, hvor man kan gå på et museum eller besøge en historisk seværdighed, der ligger mange tusind kilometer væk. Eller man kan bruge det til en ny slags film, hvor man kan kigge rundt på det sted, hvor handlingen foregår, uden at være begrænset af, hvor kameraerne står.

Men der, hvor det for alvor kommer til at batte, er i computerspil.

Derfor er de to mest imødesete projekter inden for virtual reality også Oculus Rift og PlayStation VR, der begge er rettet mod spil. Den første brille er fremstillet af Facebook-ejede Oculus og er en brille, man kan slutte til en pc eller en spilkonsol og træde ind i spiluniverset i stedet for blot at se universet på sin tv-skærm.

Som navnet antyder, er PlayStation VR det samme, men specifikt rettet mod Sonys populære PlayStation-konsoller. Begge disse briller samt virtual reality-brillen Vive fra HTC, der også er rettet mod spil, kommer i 2016.

Allerede nu kan man dog afprøve virtual reality, hvis man har en Samsung-smartphone. Med Samsungs Gear virtual reality-brille, der koster under 1.000 kroner, kan man sætte sin smartphone ind som kombineret skærm og computer og se film eller spille spil uden at være forbundet til en pc eller en spilkonsol.

Teknologi til at tage på

Med smart-ure som Apple Watch som spydspids blev intelligente accessories og beklædningsgenstande, også kaldet wearables, allerede et hit i 2015. I 2016 bliver det formentlig endnu større. Man forventer for eksempel, at mobilbetaling rykker ind i accessories.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det gælder for eksempel fingerringe fra Ringly, der fungerer som bro mellem smartphone og betalingsterminal. I stedet for betale kontaktløst med et plastikkort eller smartphone kan man bare holde sin ring op til betalingsterminalen.

I USA kan man dog allerede gøre dette med Apple Watch, i hvert fald de steder, hvor butikken tager imod betaling med Apple Pay. Uret kommer også i en ny version i 2016, og der er store forventninger til Apple Watch 2. Der går for eksempel rygter om, at det i højere grad vil kunne fungere uden at være forbundet til en iPhone.

Det er i det hele taget tendensen i 2016: Smart-ure fra LG og Samsung vil også forsøge at gøre sig uafhængige af smartphonen bl.a. ved at bygge LTE-mobildataforbindelse ind i urene.

LG har allerede udgivet en version af deres Urbane-smart-ur, der kan dette, men var nødsaget til at trække det tilbage på grund af tekniske problemer.

Apple Watch forventes dog primært at byde på forbedringer i form af mere batterilevetid, flere urskiver med mere. Apple forventes ikke at følge alle de andre producenter, der lige nu går efter runde smart-ure i stedet for firkantede.

Bedre billeder

Endelig kommer HDR-teknologien til at indtage vores tv-skærme. HDR står for High Dynamic Range, og du kender måske allerede forkortelsen fra kameraet på smartphonen. HDR har nemlig været en funktion i smartphonekameraer i flere år, hvor kameraet tager en række billeder med forskellig farvedynamik og derefter kombinerer dem til et enkelt billede, hvor farverne står virkelig stærkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den samme teknologi er nu på vej ind i fjernsyn. Lige nu er det kun Samsung, der understøtter teknologien, men i 2016 kommer den om bord i fjernsyn fra stort set alle de store producenter.

Det skyldes ikke mindst, at indholdsudbydere som Netflix har annonceret, at de udgiver tv-serier og film, der er produceret i 4K/UHD HDR, altså i en opløsning, der er fire gange så høj som det nuværende HD-signal, og hvis farvedynamik oven i købet er bedre.


Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler test fra Forbrug&Liv eller Morten Bay, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden