Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

INNOVATION. Sony gik stille med dørene på deres pressemøde, men på deres CES-messestand viste de bl.a. disse ting frem. Fra venstre til højre: WENA-smarturene, HUIS multifjernbetjeningen, FES-uret og MESH-sensorsystemet (Foto: Morten Bay).

INNOVATION. Sony gik stille med dørene på deres pressemøde, men på deres CES-messestand viste de bl.a. disse ting frem. Fra venstre til højre: WENA-smarturene, HUIS multifjernbetjeningen, FES-uret og MESH-sensorsystemet (Foto: Morten Bay).

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lugtstænger og forvandlingsure: Sony gemte på alt det sjove

Man skulle besøge Sonys stand på CES-messen i Las Vegas, hvis man ville se de mest spændende teknologier, firmaet har i ærmet.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lige nu er der forbrugerteknologi-messe i Las Vegas. CES (Consumer Electronics Show) samler hvert år mellem 150.000 og 200.000 mennesker til en messe, der breder sig over seks messehaller og fire, store hoteller.

Det er ubetinget den største branchemesse af sin art, og her viser næsten alle de store forbrugerteknologi-firmaer årets nyheder frem.

Sony skuffede indledningsvis For de største firmaer sker dette ved stort anlagte pressemøder dagen før messen åbner. Således viste f.eks. Samsung, Huawei, Panasonic og LG de fleste af deres 2016-nyheder frem i tirsdags. Sony holdt også pressemøde.

Men de brugte mere tid på at tale om historie og strategi end at vise reelle produkter frem. Derfor gik mange skuffede fra pressemødet.

Det viser sig dog, at Sony blot holdt kortene tæt til kroppen, og at man skulle en tur forbi firmaets messestand, hvis man ville se nogle spændende produkter.

Japanske Sony er nemlig i gang med en større omstrukturering og forsøger lige nu at finde fodfæste i et marked, hvor kineserne og sydkoreanerne presser dem på pris og kvalitet.

Så derfor bliver der ikke brugt ret mange penge på nyudvikling af produkter, i hvert fald ikke i forhold til, hvad man oplever hos konkurrenterne. Men Sony har til gengæld valgt en strategi, der kan ende med at blive banebrydende for hele branchen.

Forsøger sig med crowdfunding
Man kan nemlig argumentere for, at det sted, der sker allermest udvikling og innovation lige nu på forbrugerteknologi-fronten er på crowdfunding-scenen. De store firmaer kan ikke tage særlig store riscisi og tage bruge penge på at udvikle innovative produkter, der kan ende med at floppe. Men det kan man med crowdfunding.

Når ’crowd’en’ forudbestiller en dims i tilstrækkelig mange eksemplarer, er både udviklingsomkostninger og produktionen af de første eksemplarer dækket af forudbetalingerne. Det er derfor, Virtual Reality f.eks. pludselig er blevet hipt igen, fordi Oculus Rift-brillen blev crowdfundet via websiten Kickstarter.

Smarturs-bølgen blev også sat i gang af et crowdfunding-projekt, da Pebble-uret blev den første, store crowdfunding-gigantsucces. Det er ikke gået Sonys næse forbi, og de har som det første af de store tech-giganter gjort crowdfunding til en strategi.

Ur-remmen er en skærm
Således lancerede Sony tilbage i juni deres First Flight-platform, hvor idéer fra Sonys egne medarbejdere kan blive prøvet af i offentligheden, før de sættes i produktion. Og havde Sony vist disse frem på pressemødet, var der næppe helt så mange, der var blevet skuffede.

På Sonys stand på CES kan man nemlig finde produkter som FES-uret. FES står for Fashion EntertainmentS og er mere et sjovt, teknologisk mode-statement end et smartur. Ud over at vise klokken kan det nemlig primært én ting: Skifte udseende. Hele uret –inklusive remmen – er nemlig udført som en e-ink-skærm, á la dem, man kender fra e-bogslæsere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det betyder, at uret kan se helt anderledes ud fra det ene øjeblik til det andet. Det er også det første af Sonys First Flight-produkter, der er kommet i handelen. Foreløbig kan man dog kun købe det et lidt bizart sted, nemlig i webshoppen hos MOMA-museet i New York.

Vær kreativ med sensorer
Netop e-ink-skærmene og deres mulighed for at skifte udseende er også blevet brugt af Sony til HUIS, der er en ny multi-fjernbetjening. Multi-fjernbetjeninger er der sådan set ikke noget nyt i, men det smarte ved HUIS er, at den tillader dig at skifte layout på skærmen, sådan at du kun har de knapper, du skal bruge til den enkelte enhed, du gerne vil fjernbetjene.

Ikke noget med overskydende knapper, der forvirrer, eller manglende knapper. HUIS skulle også være på vej ud til forbrugerne, men der er ingen konkrete planer om hvornår. Et endnu mere spændende projekt, der foreløbig er på forsøgsplanet, er MESH. MESH er en serie af små klodser, der hver har en sensor ombord.

Disse sensor-klodser kommunikerer via Bluetooth med resten af verden og kan bruges til at måle alt fra temperatur over fugtighed til lysstyrke og bevægelser. Men hvad disse opfangede data skal bruges til, er op til brugeren. De giver mulighed for at være kreativ med data, hvad enten, man vil måle fugtigheden i jorden i ens potteplanter eller se, hvor meget ens hamster bevæger sig rundt i buret.

Analoge smarture
Sony viste også deres WENA-serie af smarture frem. Disse ure er modsat de kendteste smarture, analoge først og smarte sekundært. Der er tale om helt almindelige ure, der dog alligevel har både notifikationer, fitness-måling og alle de andre ting, vi forventer fra smarture – men disse funktioner er bare indbygget i remmen i stedet.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sony viste også andre sjove ting frem, som f.eks. AROMASTIX, der er en lille beholder, der kan give dig forskellige dufte i næsen, hvor du end går og står.

Hvornår, hvis overhovedet, disse produkter kan findes på danske butikshylder er ikke til at sige. Og flere af produkterne har været vist frem før. Men det viser, at Sony stadig tænker innovativt, også selvom deres pressemøde var lidt kedeligt.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler test fra Digital eller Morten Bay, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden