Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FREMTIDSFØDE. Hvis du eller dine børn endnu ikke har stiftet bekendtskab med Virtual Reality, kan du i weekenden køre op til Stockholm og købe et Happy Meal med en VR-brille ombord (Foto: McDonald's).

FREMTIDSFØDE. Hvis du eller dine børn endnu ikke har stiftet bekendtskab med Virtual Reality, kan du i weekenden køre op til Stockholm og købe et Happy Meal med en VR-brille ombord (Foto: McDonald's).

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

McDonald's vil sælge virtual reality

Fold Happy Meal-boksen, sæt linser og smartphone i, og så kan du stå på virtuelle ski efter indtagelse af en burger.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er 2016 året, hvor de fleste tech-analytikere forventer, at Virtual Reality får et stort gennembrud.

I år kommer der VR-briller fra Facebook-ejede Oculus, HTC, Sony, LG, Google og spiltilbehørs-firmaet Razer.

Ligesom Google Cardboard
Men nu kommer der også opbakning til VR-bølgen fra en helt anden, og mere overraskende kant: McDonald’s. Firmaet vil nemlig gerne gøre det til en lidt mere »happy« oplevelse at spise et Happy Meal, og den mission har de tænkt sig at udføre digitalt – og virtuelt. I Sverige.

De svenske McDonald’s-restauranter har nemlig tænkt sig at benytte de svenske skolers vinterferie til at sælge 3500 VR-briller. Det sker i mellem weekenderne, der begynder henholdsvis 5. Marts og 15. Marts på McDonald’s-restauranter i bl.a. Stockholm og seks andre byer, der ligger nord for den svenske hovedstad. De kommer til at koste omkring 30 kroner.

Selve brillen er udformet på samme måde som Googles Cardboard-brille. Det betyder, at der egentlig bare er tale om et stykke pap med nogle linser i, og man skal så bruge sin smartphone til al det tunge arbejde.

Ligesom i Googles brille sætter man smartphonen ind foran linserne og kigger gennem disse på smartphone-skærmen, hvilket giver en tredimensionel, virtuel oplevelse.

Sverige er testland
Selve brillen skal man folde selv ud af den Happy Meal-boks, det glade måltid normalt kommer i. Linserne ligger så ved siden af og sættes ind, når man folder pappet. Og brillerne har naturligvis fået navnet ’Happy Goggles’.

De virker med de fleste VR-apps, man kan finde i diverse app-butikker, men for netop at fejre vinterferien, har McDonald’s udviklet spillet ’Slope Stars’, hvor man kan stå virtuelt på ski, som om man var der selv.

Til Politikens Jonas Pröschold fortæller McDonald’s Danmark, at de ikke har planer om en lignende kampagne, men at der holdes nøje øje med, hvordan det går i Sverige. Sverige anses nemlig ifølge AdWeek for at være et testland, når det gælder Happy Goggles, og hvis de bliver en succes, kan en global udrulning følge.

Du kan se en video viser, hvordan det fungerer, her.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler test fra Digital eller Morten Bay, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden