BIF. Det er ikke alle, der er så heldige at have en lækker hjemmebiograf. Men snart kan måske alligevel få biograffilm hjem i stuen på premieredagen.
Foto: Afterdarksound

BIF. Det er ikke alle, der er så heldige at have en lækker hjemmebiograf. Men snart kan måske alligevel få biograffilm hjem i stuen på premieredagen.

Forbrugerelektronik

Facebook-bagmand vil give os biografpremierer i stuen

Hvis du vil betale ekstra for det, kan du se film i hjemmebiografen, når de kører på det store lærred.

Forbrugerelektronik

Der er ikke noget som den sociale oplevelse, det er at gå i biografen for at se en film. Og det er kun virkelig rige mennesker forundt at have den samme størrelse sal og samme kaliber udstyr i hjemmebiografen, som man finder i en rigtig biograf.

Men det er langt fra alle, der har mulighed for at komme i biografen så tit, som de gerne vil. Især småbørnsfamilier og folk med lange arbejdsdage har svært ved at få det passet ind i kalenderen. Så det bliver til serier på Netflix og HBO Nordic i stedet. Men det kan være, at det ændrer sig i den nære fremtid.

Et nyt koncept er i øjeblikket til forhandling i Hollywood, hvor det ovenstående problem kan løses via forbrugerteknologi. Konceptet hedder ’The Screening Room’, og det er en af stifterne af Napster og Facebooks første investor, Sean Parker, der står bag. Og meningen er, at man skal kunne se biograffilm derhjemme, når de har premiere i biffen.

’The Screening Room’ består ifølge Variety af en boks og en streamingtjeneste. Boksen sørger for, at der er hul igennem til filmservere, der er kontrolleret af firmaet bag ’The Screening Room’ og Hollywood-studierne. Den sørger samtidig for, at filmene, der streames eller downloades til boksen, ikke kan piratkopieres. Boksen skal koste omkring 150 dollar (ca. 1000 kroner før danske skatter og afgifter).

Det er ikke billigt
Ud over prisen for boksen skal man så betale, hver gang man vil se en film. Man kan altså ikke leje en film i 24 timer og se den alle de gange man vil, det koster penge hver gang. Og det er ikke småpenge, der er tale om. Det skal koste 50 dollar, eller omkring 350 kroner at se en film. Det kan man ofte få mindst tre biografbilletter for.

Men omvendt kan flere mennesker jo kigge med på skærmen på én gang, hvorimod hver person skal betale, når man går i biffen. Og idéen er oven i købet, at man får to biografbilletter til en fremtidig biograftur, når man betaler de 50 dollar. På den måde håber biograferne stadig på, at folk vil komme i biffen, så de kan tjene penge på popcorn, slik og cola.

Og så skulle man jo tro, at både Hollywood-studierne og de store, amerikanske biografkæder ville stritte imod med hud og hår. Men det gør de ikke. Sean Parker og hans kumpaner har angiveligt fået Universal, Sony og Fox til at være endog meget interesserede i konceptet, og de er allerede ved at lukke en aftale med en af USAs største biografkæder, AMC Theaters.

Spielberg og Abrams er med
Pointen er nemlig, at hverken filmselskaber eller biografer tjener ret meget på de førnævnte småbørnsfamilier, der vælger at leje film på iTunes i stedet for at gå i biografen. De tror med andre ord, at de kan få flere betalende kunder til deres film, snarere end færre mennesker, der går i biografen.

Og for at det ikke skal være løgn, så siger kilder til Variety, at nogle af Hollywoods helt tunge drenge, nemlig instruktørerne Steven Spielberg, JJ Abrams, Ron Howard og producenten Brian Grazer er gået ind i projektet som medejere, og enkelte også som deciderede investorer.

Det betyder, at der er en helt anden opbakning til projektet, end vi hidtil har set, og det vil, hvis det lykkes, betyde at vi ikke længere behøver at vente til filmene kommer på iTunes, Netflix og så videre. Vi kan se dem, så snart de bliver sluppet løs på verden. Projektet vil starte i USA, men vil utvivlsomt blive bredt ud til resten af verden, hvis det bliver en succes.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler test fra Digital eller Morten Bay, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden