Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen

KØBELOV. Ved køb af ny telefon skal man ifølge Forbrugerrådet TÆNK informeres om, at telefonens eventuelle manglende opdateringer har konsekvenser for både telefonens sikkerhed, funktionalitet og holdbarhed.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sikkerhedsbrist: Hver anden Android-telefon kan ikke opdateres

Forbrugerrådet Tænk kalder det et alvorligt problem, at langt fra alle Android-telefoner modtager opdateringer.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Telefonen er langsom. Strømmen siver ud af den. De nyeste apps er ikke tilgængelige eller virker ikke på telefonen. Og under overfladen er modstandsdygtigheden over for hacker- og virusangreb under pres.

Sådan kan virkeligheden ifølge en undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk se ud, hvis valget af ny mobiltelefon inden for de sidste fire år er faldet på en Android-telefon.

Forbrugerrådet Tænk har nemlig undersøgt styresystemet på 181 Android-smartphones. Ud af disse 181 smartphones, der alle er blevet lanceret i perioden 2012 til 2015, er det kun 56 procent, der har modtaget opdateringer af styresystemet, siden de blev købt, selv om det teknisk er muligt.

LÆS OGSÅ:

Dette til trods for, at Android som styresystem i Danmark sidder på næsten halvdelen af alle smartphones. De nyeste tal fra analysebureauet Net Application viser, at Android på verdensplan på nuværende tidspunkt står for omkring 75 procent af markedsandelen på mobilmarkedet, modsat Apples omtrent 25 procent.

Sikkerhedsbristen bliver større og beskyttelsen af personlige oplysninger svagere.

»Det er et alvorligt problem«, siger vicedirektør Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk, da opdateringer indeholder væsentlige forbedringer af telefonen. Ikke alene forbedres telefonens hurtighed og evne til at holde på strøm, men også sikkerheden forbedres, idet en softwareopdatering lukker for eventuelle sikkerhedsbrister.

Ifølge Vagn Jelsøe er smartphones som små computere, hvis risiko for virusangreb bliver markant større, hvis ikke de opdateres.

»Et virusangreb kan ødelægge grundlæggende funktioner i telefonen, men de manglende opdateringer medfører også, at tilgængeligheden til nye apps på markedet bliver voldsomt indskrænket. Ligesom sikkerhedsbristen bliver større og beskyttelsen af personlige oplysninger svagere. Opdateringerne er derfor nødvendige, hvis produkterne skal fungere tilfredsstillende«, siger Vagn Jelsøe.

Brud på købeloven

Hos Forbrugerrådet Tænk finder man det uacceptabelt, at man kan gå ind i en butik og købe en ny smartphone uden at få oplyst, at telefonen har en markant dårligere holdbarhed, end man normalt forventer af et sådant produkt.

»Det er et stort problem, at det man i købeloven betragter som loyal oplysningspligt ikke overholdes. Køberen har krav på at vide, at den telefon, man er ved at købe, lever på lånt tid. Det opfatter vi som et brud på købeloven«, forklarer Vagn Jelsøe.

Undersøgelsen koncentrerer sig alene om telefoner, der anvender Androids styresystem. Google, der står bag Android-systemet, udsender ellers hver måned en større opdatering af styresystemet, men disse opdateringer når enten meget sent eller slet ikke ud til forbrugerne. For når Google udsender en ny opdatering, skal styresystemet skræddersyes til de enkelte modeller, hvilket er producenternes ansvar.

Denne procedure er særlig for Android-styresystemet, idet systemet anvendes af en række forskellige producenter, herunder HTC, Huawei, LG, Samsung og Sony.

Modsat Apples styresystem iOS, der videresender opdateringer direkte fra Apple og videre til alle Iphones, skal Googles opdatering forbi producenterne, hvor systemet skal tilpasses de enkelte modeller, før de sendes videre til telefonerne.

Hvis man skærer helt ind til benet, er den væsentligste årsag nok, at producenterne gerne vil sælge nogle telefoner.

Det er netop i dette mellemled, opdateringerne ofte strander. Ønsker man derfor at være garanteret de nye opdateringer, er man nødt til at købe Googles egne Nexux-telefoner. Her implementeres opdateringen nemlig direkte i telefonen. Nexus-telefonernes systemsoftware er garanteret opdateret i minimum to år. Det meldte Google officielt ud i august 2015.

Mangel på opdateringer giver mersalg

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Torben Rune, teleanalytiker hos firmaet Netplan A/S, kan der være mange grunde til, at opdateringerne ikke kommer videre. Det er undtagelsen snarere end reglen, at telefonen er for gammel, for svag eller har et for fyldt memorycard.

»Hvis man skærer helt ind til benet, er den væsentligste årsag nok, at producenterne gerne vil sælge nogle telefoner«, siger han.

»Det er besværligt at lave de nye softwareopdateringer, da de skal testes grundigt af. Som producent vil man formentlig være mest interesseret i at få de nyeste modeller opdateret først. Og så kan de jo altid håbe på, at nogen bliver så trætte af at vente på opdateringen, at de vælger at købe en ny telefon i stedet«, forklarer han.

Forbrugerådene vil lave et fælles, internationalt pres

Undersøgelsen viser, at Sony er den producent, der er bedst til at forbedre telefonen med ny software, hvorimod LG placerer sig helt i bund. Men ifølge Forbrugerrådet Tænk er det Samsung, opmærksomheden skal rettes imod, hvis problemet skal løses.

Vi opfatter det som et brud på købeloven, men vi har endnu ikke haft held til at overbevise myndighederne om det.

For selvom de manglende opdateringer ifølge Forbrugerrådet Tænk er på kant med købeloven, har de endnu ikke valgt at melde problemet til Forbrugerombudsmanden.

»Vi opfatter det som et brud på købeloven, men vi har endnu ikke haft held til at overbevise myndighederne om det. En reel anmeldelse til Forbrugerombudsmanden er stadig en mulighed, men indtil videre tror vi mest på det internationale spor«, forklarer Vagn Jelsøe.

LÆS OGSÅ

Sammen med søsterorganisationer verden over, vil de forsøge at lægge internationalt pres på producenterne. Først og fremmest på Samsung.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I Forbrugerrådet Tænk har vi ikke muskler til at køre retssager mod store virksomheder, men det gør nogle af vores søsterorganisationer. På tværs af landene diskuterer vi, hvordan vi over hele kloden kan få lagt optimalt pres på Samsung. Samsung er markedslederne, derfor er det hos dem, vi sætter ind«, forklarer Vagn Jelsøe.

Forhåbningen er, at hvis først de får Samsung med på vognen, vil de andre producenter følge trop.

Indtil videre er det dog ikke lykkedes at presse Samsung. Den hollandske søsterorganisation Consumentenbond kørte for nylig en retssag mod Samsung, men i maj blev den i første omgang afvist af domstolene i Holland af tekniske årsager. Consumentenbond overvejer nu, hvordan forbrugerorganisationen kommer videre i sagsprocessen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden