Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snapchat gennem dine solbriller

Firmaet bag Snapchat har afsløret deres første, fysiske gadget. Det er et sæt briller med indbygget kamera, der skal gøre, hvad Google Glass ikke kunne.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For lidt over en uge siden blev en bygning malet Snapchat-gul på Sunset Boulevard i Hollywood-bydelen i Los Angeles. Det velkendte spøgelses-logo fra verdens næststørste sociale medie dukkede op på den gule overflade kort efter, men det var ændret en smule. Der, hvor der normalt ville sidde et par øjne, sad der et par mærkelige linser.

Hvad er Spectacles? De lokale beboere kløede sig i hovedbunden indtil nogle dage senere, hvor Snapchat afslørede Spectacles. Sidstnævnte er en nyt par solbriller, der indeholder et kamera med en 115-graders vidvinkel-linse. Kameraet skyder runde videosekvenser med fiskeøje-effekt i 10-sekunders bidder, som man kan kombinere op til tre bidder af ad gangen – altså 30 sekunder i alt.

Spectacles-brillen har en smule lagerplads samt Bluetooth og Wifi ombord, og på den måde kan du overføre videoerne til din telefon og sende dem ud via Snapchat. Rent stilmæssigt fortsætter den runde stil. Brillens glas er også runde og det giver dem et tresser-look, som firmaet bag Snapchat (der nu har skiftet navn til Snap Inc og kalder sig et »kamerafirma«) mener går fint på både dame- og herrehoveder. Den vil kunne fås i blågrøn, orange og sort.

Glass-fiaskoen spøger
Snap Inc vil sende brillen på gaden i efteråret til en pris på 130 dollar, eller cirka 1000-1200 kroner, når dansk told og moms kommer oven i. Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for den nye Snapchat-brille. Tech-pressen har taget imod den med nogen skepsis, og det skyldes, at folk stadig har Google Glass frisk i hukommelsen.

Glass-brillen fra søgegiganten oppe i Silicon Valley blev aldrig nogen succes, fordi designet var for nørdet, fordi den var irriterende at bruge og ikke rigtig bidrog med noget stort til ens digitale hverdag, man ikke kunne få på sin smartphone. Og så kostede mere end ti gange så meget som Spectacles. Men det, der gjorde Glass mest upopulær var privatlivs-problemet.

Glass-ejere kunne filme video af omgivelserne og andre mennesker uden at de sidstnævnte nogensinde fandt ud af det. Det fik hurtigt Glass-ejere til at få øgenavnet »Glassholes« og brillen blev forbudt i bl.a. barer og restauranter i ellers ret tech-venlige byer som Seattle og San Francisco. Derfor har Snap Inc bygget en lampe ind i Spectacles, der lyser, når der optages, og på den måde har folk en chance for at komme væk.

Mindre heldig timing

En anden forskel er, at Spectacles kun kan optage i maksimalt 30 sekunder ad gangen. Glass kunne optage i hele 45 minutter. Snap Inc håber altså dels, at de har fundet et design, almindelige mennesker ikke er bange for sætte på knolden, at prisen er rigtig, og at de har løst privatlivs-problemet med den indbyggede lampe. Med alle de GoPro-kameraer, der efterhånden er på cykler og hjelme i bybilledet, kan det være, folk slet ikke opfatter det sidstnævnte som noget problem længere.

LÆS OGSÅ

Timingen for lanceringen er dog ikke optimal. Snapchat har hjemme i Los Angeles, hvor solen skinner 300 dage om året. Men behovet for solbriller er noget mindre om efteråret og vinteren i det meste af resten af verden, og især i Danmark, hvor Snapchat-brillen snildt kunne vente et halvt år med at invadere butikshylderne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden