Googles selvstyrende bilprojekt har heddet Waymo siden sidste år. Nu har begge firmaers moderselskab investeret et stort pengebeløb i endnu et firma med chaufførløse ambitioner: Ubers ærkerival, Lyft.
Foto: Eric Risberg/AP

Googles selvstyrende bilprojekt har heddet Waymo siden sidste år. Nu har begge firmaers moderselskab investeret et stort pengebeløb i endnu et firma med chaufførløse ambitioner: Ubers ærkerival, Lyft.

Forbrugerelektronik

Selvkørende: Googles moderselskab putter milliarder i Uber-rival

Med Alphabets milliardinvestering i Lyft er en fremtid med chaufførløse taxaer rykket en anelse tættere på , og samtidigt bliver der lagt yderligere pres på Uber.

Forbrugerelektronik

Ubers største konkurrent, Lyft, har netop fået en kapitalindsprøjtning på en milliard dollars – over seks milliarder kroner. Ifølge firmaets meddelelse til pressen kommer pengene ikke fra hvem som helst. Det er Alphabet, Googles moderselskab, som har foretaget investeringen, hvilket kan få stor betydning for såvel den såkaldte deleøkonomi som fremtidens selvstyrende biler.

I USA er Lyft kendt som den flinke version af kørselstjenesten Uber. De kom først med muligheden for at give chaufføren drikkepenge efter endt tur, de lader en større andel af turens pris gå til chaufføren og har - ifølge Lyft selv - bedre arbejdsbetingelser for chaufførerne.

Udnytter Ubers deroute

Samtidig har Lyft udnyttet, at en række skandaler rent pr-mæssigt har ramt Uber i form af anklager om sexchikane, direktør-flugt og manglende samarbejde med myndighederne i adskillige lande. For hver skandale har Lyft påpeget offentligt, hvordan de gør tingene på en mere socialt acceptabel måde. Lyft har således positioneret sig i USA som Ubers politisk korrekte og moralsk forsvarlige modstykke.

Med kapitalindskuddet får Lyft langt større kapacitet til at konkurrere mod Uber, og ikke mindst udvide til markeder uden for USA. Som Financial Times skriver, har Lyft længe ønsket at udvide til byer i Canada og Mexico samt i flere europæiske lande.

Øverst på listen står London, hvor Uber for nylig mistede tilladelsen til at drive kørselstjeneste, og Lyft derfor øjner en mulighed. Lyfts eventuelle entré på det danske marked kan måske også være rykket nærmere.

Investeringen fra Alphabet kommer på et tidspunkt, hvor tech-gigantens kronjuvel, Google, er under massiv kritik på flere fronter. Søgegiganten anklages for at have spillet en rolle i valget af Donald Trump til den amerikanske præsidentpost ved at agere platform for såvel russisk propaganda som politiske videoer med et indhold, der siden er blevet vurderet til at være i strid med Googles egne annoncepolitikker. Samtidig har såvel sexisme- som racisme-anklager fra nuværende og tidligere medarbejdere skabt ridser i Googles lak, og endelig er der EU-kommissionens sag mod firmaet, der heller ikke hjælper på Googles image.

Vitaminindsprøjtning til selvstyrende biler

Men Alphabets investering i Lyft handler næppe kun om, at firmaet vil have en bid af kagen af  såkaldt deleøkonomi uden at skade sit image. Det handler i høj grad også om selvstyrende biler.

Googles selvstyrende bil-projekt blev sidste år skilt ud fra fra Google og lagt ind som et selvstændigt firma under Alphabet. Dette nye firma hedder Waymo.

Lyft har allerede, akkurat som konkurrenten Uber, i længere tid gjort det klart, at deres fremtid er selvstyrende og chaufførløs. Begge kørselstjenester forventer med tiden at kunne transportere kunder fra punkt A til punkt B, uden at der sidder et menneske bag rattet som i dag.

Derfor har både Uber og Lyft investeret kraftigt i selvstyrende bilteknologi, som Uber nu har testet i over et år i flere byer i USA. Lyft er også i gang, men er ikke så langt som Uber og annoncerede først i maj i år, at de var i gang med at udvikle deres egen selvstyrende bil-teknologi.

De fleste tech-orienterede medier spekulerer nu i, om Alphabets investering primært handler om at kombinere Lyfts viden med Waymos. Dermed vil de fremtidige, private ejere af Waymo-biler kunne få glæde af Lyfts teknologi, mens Waymo-biler samtidig kan komme ud at køre under Lyft-banneret.

Det er Alphabets investerings-division, CapitalG, der officielt står bag investeringen. Med den ekstra milliard dollar er Lyft nu vurderet til at være 11 milliarder dollar værd, eller cirka 70 milliarder kroner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce