Sådan ser Waymos selvstyrende Chrysler-biler ud, når de kører rundt uden fører i USA. Nu kan passagererne end ikke springe til, hvis der opstår en problematisk trafisituation.
Foto: Waymo

Sådan ser Waymos selvstyrende Chrysler-biler ud, når de kører rundt uden fører i USA. Nu kan passagererne end ikke springe til, hvis der opstår en problematisk trafisituation.

Forbrugerelektronik

Nye selvstyrende biler dropper menneskelig indblanding i kritiske situationer

Googles søsterselskab Waymos siger, de er »meget tæt« på at sende deres autonome køretøjer ud på offentlig vej i USA.

Forbrugerelektronik

Der er et et veritabelt motorkapløb i gang i Silicon Valley.

Men der er ikke tale om biler og racerkørere, der konkurrerer om at komme først. I stedet er det tech-firmaer, der kæmper om at blive de første, der offentligt lancerer selvstyrende biler – eller en tjeneste, der benytter sig af dem.

Og lige nu ser Waymo ud til at ligge i førerpositionen.

Næsten klar

Waymo er Googles søsterselskab, der huser Googles tidligere, førerløse bilprojekt. Ligesom Uber, Ford og en række andre firmaer er de lige nu i gang med at teste deres selvstyrende biler i testområder rundt om i USA. Heriblandt i Phoenix i Arizona, hvor en udvalgt gruppe mennesker lige nu prøvekører en slags robot-chaufførtjeneste. Test-passagererne ejer altså ikke selv bilerne, men tilkalder dem, når der er behov for det.

Ifølge Waymos direktør, John Krafcik, er firmaet dog »meget tæt« på at lancere en tjeneste med førerløse biler, som alle kan benytte sig af, og som vil kunne køre hvor som helst i USA. Det siger direktøren til Reuters. Udtalelsen kommer i forbindelse med en generel status på, hvor langt Waymo er med sit projekt.

Waymo har nemlig besluttet sig for at springe det, man i branchen kalder for det tredje niveau af førerløshed, over. Den internationale sammenslutning af ingeniører i bilindustrien, SAE, har defineret seks niveauer af førerløshed. De går fra nul, hvor bilen slet ikke hjælper chaufføren med at styre, til fem, hvor bilen fuldkommen kører selv uden menneskelig indblanding.

Chauffører lagde make-up og sov

På tredje niveau varetager bilen det meste af styringen, men overlader mere kritiske situationer til personen bag rattet. Det er dette niveau, Waymo nu springer helt over. Under tests af Waymos selvstyrende biler har det nemlig vist sig, at passagerer helst bare gerne vil være passagerer uden ansvar for kritiske situationer.

»Det var faktisk lidt skræmmende«, forklarer Krafcik.

»Det var svært for passagererne at tage over, fordi de havde mistet al kontekstuel bevidsthed«.

Sagt på en mindre teknisk måde var passagerne simpelthen ikke klar over, hvad der foregik, når kritiske situationer opstod. De havde nemlig travlt med alt muligt andet.

Waymos tests viste, at folk gerne tog sig en lur, lagde make-up eller havde gang i noget på deres smartphones, når de blev fragtet rundt i de førerløse biler. Det fik firmaet til at beslutte sig for at gå direkte efter niveau fem i stedet, hvor bilen har fuldkommen kontrol over kørslen. Der er nu kun to kontrol-knapper, som passagererne har adgang til, nemlig den, der sætter køreturen i gang, og en knap, der får bilen til at trække ind til siden, så snart det er muligt.

Kæde skal reparere Waymos biler

Torsdag offentliggjorde Waymo derudover en nyhed, der også viser noget om, hvor tæt Waymo er på at lancere en reel tjeneste, alle kan bruge. Waymo har nemlig nu en fast samarbejdspartner, der skal reparere alle Waymos biler på tværs af USA. Det er AutoNation, USAs største bilforhandler- og servicekæde.

John Krafcik har i den forbindelse udtalt, at kæden skal sørge for, at de selvstyrende biler altid er »fuldt funktionsdygtige, efterhånden som vi sender dem ud til offentligheden«. Lige nu er det primært Chrysler-modellen Pacifica, som Waymo-bilerne er baseret på. Waymo har tillige lavet et samarbejde med Ubers største konkurrent, Lyft. Så snart teknologi og lovgivning er klar til det, skal de to firmaer lancere en slags chaufførfri taxa-service sammen.

Den amerikanske regering er i fuld sving med at få national lovgivning på plads omkring selvkørende biler. Et lovforslag, der sætter rammerne for national regulering af selvstyrende biler, blev i september vedtaget med stemmer fra begge de store amerikanske partier i Repræsentanternes Hus og er nu på vej videre i systemet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce