I USA er de allerede vant til at lade elektriske biler og biler med flere passagerer ombord køre i de dedikerede 'Car Pool-lanes'. Men nu kan selvstyrende biler også få deres egne vejbaner.
Foto: AP Photo/Rich Pedroncelli

I USA er de allerede vant til at lade elektriske biler og biler med flere passagerer ombord køre i de dedikerede 'Car Pool-lanes'. Men nu kan selvstyrende biler også få deres egne vejbaner.

Forbrugerelektronik

Førerløse biler kan få deres egne vejbaner i USA

En ny megafabrik i delstaten Wisconsin har fået myndighederne til at tænke selvstyrende biler ind i vejplanlægningen.

Forbrugerelektronik

En løsning, der kunne dæmpe noget af angsten for selvstyrende biler på offentlig vej, er at give dem deres egen vejbane. Men det er ikke kun derfor, delstaten Wisconsin i USA nu overvejer netop dette skridt på en af områdets mest trafikerede motorveje. Det er tværtimod et firma fra Taiwan, der presser på.

Den gigantiske, taiwanesiske elektronikvirksomhed Foxconn, der lever at at samle og producere alt fra iPhones til Xbox-spilkonsoller for størstedelen af verdens tech-giganter, er i gang med at bygge en kæmpefabrik i Wisconsin. Fabrikken forventes at skabe 13.000 nye arbejdspladser, hvilket er en hel del, taget i betragtning, at Wisconsin har en befolkning på størrelse med Danmarks.

Men det betyder naturligvis også et øget pres på de indfaldsveje, der fører til det område udenfor byen Milwaukee, hvor fabrikken skal ligge. Motorvejen I-94 er den primære hovedåre, der går igennem området, og ifølge den lokale avis Journal Sentinel har Foxconn foreslået myndighederne, at problemet løses med selvstyrende biler, der kører i deres helt egen vejbane.

Der er allerede øremærket en del penge til at udvide I-94-motorvejen til otte baner, og da repræsentanter fra Milwaukee-områdets offentlige, økonomiske udviklingskomité mødtes med Foxconn for at præsentere deres planer for at løse logistikproblemerne, troede de, de var foran på point.

»Mundlamme«

Men som Tim Sheehy, der er formand for komitéen sagde: »Vi var alle mundlamme, da Foxconn-folkene blot spurgte, hvor vejbanen til de førerløse biler var henne«. Sheehy og resten af komitéen gik fluks til Wisconsins lokale transportmyndigheder og bad dem kigge på sagen.

Michael Pyritz er talsmand for netop denne offentlige instans og han bekræfter, at dedikerede vejbaner til førerløse biler i området er under overvejelse. Men han understreger samtidig, at der også er mange andre løsninger på bordet.

Hvis Wisconsin ender med at indføre disse særlige vejbaner, vil det være det USAs – og måske verdens – første eksempel på noget sådan. I USA har man i mange år opfordret til fælleskørsel ved at dedikere vejbaner til biler med flere end to eller tre passagerer på visse motorvejsstrækninger. Elektriske biler med en enkelt person ombord kan også anvende disse vejbaner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce