Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Marcio Jose Sanchez/AP
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP
Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple Watch er på nedtur

Verdens mest populære smartur er ikke helt så populært, som det har været. Imens invaderes vores håndled af smarture fra en uventet kant.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke så cool at rende rundt med et Apple-smartur som tidligere. I hvert fald styrtdykker salget af Apple Watch lige nu, i en grad, der bør bekymre tech-giganten. I tredje kvartal har Apple kun solgt cirka 1,1 million af slagsen. Og det er et fald på hele 72 procent i forhold til samme periode sidste år.

Apple ned – Garmin op
Det skal siges, at Apple sendte en ny udgave af smarturet på gaden lige op mod kvartalets slutning, der indeholdt en række forbedringer, herunder vandtæthed og indbygget GPS. Hvis Apple Watch Series 2 har hjulpet på salget, kan det godt være, vi først ser resultatet i dette kvartal.

Men 72 procent er meget, så det er tvivlsomt, om den nye version af uret er så stort et hit, at det kan opveje det drastiske fald. Apple Watch er dog stadig det mest populære smartur på markedet, der bliver solgt i næsten dobbelt så mange eksemplarer som den nærmeste konkurrent.

Sidstnævnte er i øvrigt lidt af en overraskelse. Hvis man skal stole på disse salgsstatistikker, der lige er kommet fra analysefirmaet IDC, har Garmin nu overtaget posten som den næststørste smarturs-producent i verden. Den post har Samsung ellers bestridt indtil nu.

Du kender måske mest Garmin fra de GPS-navigationsenheder, de har lavet henover de sidste par årtier. Men på det seneste har Garmin sendt en række smarture på gaden, der er rettet direkte mod udendørs- og -fitnessfolket, hvor de blandt andet bruger deres GPS-erfaringer til at hjælpe folk med at tracke deres geografiske lokation uden at skulle have en smartphone involveret.

Smarture i dødvande
Disse enheder har Garmin altså solgt cirka 600.000 af i det seneste kvartal, hvilket er en halv million mere end for et år siden. Nummer tre på listen er Samsung, der med 400.000 solgte enheder af deres GEAR-smarture holder skansen i forhold til sidste år.

Det går lidt mere skidt for Pebble, der ellers startede hele smarturs-bølgen gennem et crowdfunding-projekt på websitet Kickstarter. Siden har Pebble crowdfundet sig til adskillige nye modeller og er nu nummer fem på verdensplan med 100.000 solgte enheder hen over de sidste tre måneder. De solgte dog dobbelt så meget sidste år, så også de har været igennem et drastisk fald.

Men fordi salget af Apple Watch er faldet så kraftigt, kan Samsung og Pebble i det mindste bryste sig af at have forøget deres markedsandele, helt uden at de sælger flere smarture. Hele kagen er simpelthen blevet mindre. Der synes at være en vis afmatning i interessen for smarture.

Men det kan også blot være fordi, der ikke er kommet nogle specielt spændende nyheder. I den kommende tid vil vi se en række smarture, der kan fungere helt uden en smartphone og har nye, innovative funktioner ombord. Så kan det være, salgskurven begynder at vende opad igen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden