Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Louise Feilberg (V) reagerer på historien om 13-årige Jakob Yding Berthelsen. Hun vil nu have en europæisk forbrugerombudsmand, der kan kæmpe hans og andres sag.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU-kandidat vil hjælpe fuppet dreng

Jakob Yding Berthelsen, der blev fuppet af en net-quiz, skal kunne klage til en europæisk forbrugerombudsmand, mener V-kandidat.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kandidat til Europaparlamentet Louise Feilberg fra Venstre vil hjælpe danskere som 13-årige Jakob Yding Berthelsen, der blev fuppet af en lidt for snedig netquiz.

Feilberg foreslår i dag, at Europaparlamentet opretter en europæisk forbrugerombudsmand, der kan kæmpe forbrugernes sag, hvis forhandleren er bosat i et andet EU-land.

»Mange forbrugersager er i dag grænseoverskridende. Derfor har vi brug for en fælles europæisk forbrugerombudsmand, som kan give borgerne mulighed for at klage over uretmæssig behandling i et andet land«, siger Louise Feilberg.

Skal kunne klage på dansk Politiken.dk fortæller i dag historien om 13-årige Jakob Yding Berthelsen, der måtte betale 90 kroner over telefonregningen for seks ubrugelige sms'er, som han aldrig havde bedt om.

Det eneste han havde gjort var at skrive sit telefonnummer i en IQ-test, der var dukket op på facebook. Det krævede flere opringninger og en samtale på engelsk, før Jakob blev afmeldt den uønskede sms-tjeneste.

Hvordan kunne det have hjulpet Jakob, hvis der allerede fandtes en europæisk forbrugerombudsmand?

»Så ville Jakob og hans forældre have kunnet tage fat i den danske afdeling af den europæiske forbrugerombudsmandsinstitution og indgivet en klage på dansk. Og derefter ville den hollandske afdeling være gået videre med sagen«, siger Louise Feilberg.

Læs også:

S er med i kampen

Også Socialdemokraterne har den seneste tid luftet utilfredsheden over urimelige sms-tjenester på nettet.

Midt i ugen fremsatte forbrugerordfører Benny Engelbrecht (S) således et nyt forbrugerpolitisk udspil, der bl.a. skal arbejde på at beskytte børn mod overtakserede sms-tjenester.

Læs også:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden