Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er man ligesom 13-årige Jakob Yding Berthelsen blevet snydt i en facebook-quiz, kan man kræve pengene tilbage.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Er man ligesom 13-årige Jakob Yding Berthelsen blevet snydt i en facebook-quiz, kan man kræve pengene tilbage.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kræv pengene tilbage, hvis quizzen snyder

Bliver du intetanende flået af en sms-quiz eller andre mobile tjenester, kan du kræve pengene tilbage.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

13-årige Jakob Yding Berthelsen måtte slippe 90 kroner for seks uforståelige sms-beskeder, efter at han i forrige uge opgav sit telefonnummer til en IQ-test på facebook.

Jakob havde ingen idé om, at quizzen kostede penge og var en udspekuleret forretning for et ukendt hollandsk firma.

Læs også:

»Vi har allerede fået nogle henvendelser på lige præcis den slags IQ-test. Vi kender dem godt«, fortæller Peter Fogh Knudsen, der er leder af Forbruger Europa.

SKRIV:

To hollandske firmaer
I april kunne DR-programmet Kontant fortælle om en lang række danskere, der var havnet i samme kattepine som Jakob Yding Berthelsen.

Ifølge programmet er det især to hollandske firmaer Mundo Me og skill2trill, der står bag de overtakserede og uigennemskuelige quizzer.

Ulovligt uden oplysninger
Det er ikke i sig selv ulovligt at sælge sms-quizzer på internettet - heller ikke selvom de overtakseres på telefonregningen.

Men det er i strid med lovgivningen, hvis forbrugerne ikke klart og tydeligt informeres om, at man er ved at tegne et abonnement med en quiz-udbyder, hvad tjenesten koster, hvordan man afmelder ordningen, og hvem der er afsender.

»Det er strafbart, hvis netudbyderen ikke giver alle de rette oplysninger. De skal overholde samme regler som alle andre firmaer«, siger Peter Fogh Knudsen.

Læs også:

Klag og kræv pengene tilbage

Fremgår oplysningerne ikke, kan man kræve pengene tilbage.

I første omgang skal man klage til firmaet, der afsender sms'erne, og kræve handelen annulleret.

Lykkes det ikke skal man klage til teleselskabet, som man er kunde hos, og endelig skal man henvise til sin fortrydelsesret på tre måneder.

Man kan også kontakte Forbruger Europa, som hjælper kunder, der er fanget i urimelige handler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden