Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Lærke Posselt (arkiv)
Foto: Lærke Posselt (arkiv)
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple presser avisernes ytringsfrihed

Danske bladhuse risikerer at åbne for censur på nye medieplatforme.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med udsigten til iPad’ens snarlige komme vejrer bladhusene morgenluft efter adskillige års oplagsnedgang. Men i jagten på at tjene penge på de nye digitale medieplatforme skyder de danske medier sig selv i foden ved at lade producenten Apple kontrollere indholdet og derved åbne for censur.

Sådan lyder skudsmålet fra flere analytikere som reaktion på de partneraftaler, som en række medievirksomheder indgår med Apple for at komme ud med magasiner og aviser på iPhone og iPad.

»Der er en fare for censur fra dem, der skal videresende nyhederne. Det svarer til, at landets bladuddelere besluttede sig for ikke dele aviser ud på Nørrebro og i Svendborg, fordi der står noget, de ikke bryder sig om«, siger medieforsker Peter Bro, centerleder ved journalistuddannelsen på Syddansk Universitet.

For at komme ud på Apples nye platforme skal bladhusenes udgivelser godkendes i Apples hovedsæde. For nylig blev Ekstra Bladets såkaldte applikation til iPhone afvist på grund af et digitalt galleri med damenumser. At nøgenhed ikke sømmer sig i Apple-universet, har amerikanske medier også måttet acceptere.

LÆS ARTIKEL

»Vi risikerer, at de publicistiske værdier bliver underlagt de kommercielle værdier fra en teknologifabrikant, der hører hjemme i et land med særlige normer for, hvad man må gøre. Hvad med næste gang, vi ser et læk af militæroplysninger fra USA – hvordan vil den amerikanske virksomhed forholde sig til det?«, fortsætter Peter Bro.

Apple blokerer for indhold
Teleanalytiker John Strand finder det skræmmende, at landets medievirksomheder underlægger sig Apples kontrol. Apple har adskillige gange blokeret for indhold på sine platforme, siger han, og peger på eksempler som tjenesterne Skype og Google Talk.

Han problematiserer i den forbindelse, at Folketingets politikere med fælles stemme understreger vigtigheden af åbent software, samtidig med at de og den ledende del af Folketingets administration er blevet udstyret med en gratis iPhone.

»Det svarer til, at retsudvalget tog til Nordkorea for at høre om, hvordan man styrker demokratiet og sikrer ytringsfriheden. Det er så langt ude. Hvis Folketingets hjemmeside skal ud som applikation på en iPhone eller iPad, skal den først godkendes af Apple«, siger John Strand.

LÆS ARTIKEL

Landets største bladhuse medgiver, at situationen er foruroligende. JP/Politikens Hus har allerede lanceret abonnementsbetalt indhold fra Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken til iPhone og er undervejs med indhold til iPad.

»Der er grund til at have denne bekymring; specielt i en situation, hvor Apple har så dominerende en stilling på markedet. Når Apple har sagt, at man gerne vil være en platform for nyheder, følger der nogle forpligtelser med til at respektere mediernes grundlæggende frihedsrettigheder, først og fremmest ytringsfriheden. I den forbindelse har alt ikke været lige kønt i begyndelsen«, siger koncerndirektør Stig Ørskov.

Han finder det ligeledes problematisk, at Apple overtager hele relationen til kunderne, så bladhuset reelt ikke ved, hvem de digitale abonnenter er.

Magasiner: Vi har ikke noget valg

Hos Nordens største udgiver af magasiner, Bonnier, kalder udviklingsdirektør Søren Prien Apples kontrol »problematisk«. Hvorfor skrotter I så ikke samarbejdet? »Vi har ikke noget valg. Men jeg tror ikke, at Apple kommer til at sidde alene på markedet ret længe. Betingelserne skal nok flytte sig – tiden arbejder for os«.



GUIDE

Trykte magasiner og aviser over hele den vestlige verden taber oplag og har samtidig tilbudt gratis nyheder på nettet. Når JP/Politikens Hus alligevel vælger at samarbejde, skyldes det, at Apples medieplatforme er velegnede til at introducere betaling, siger Stig Ørskov:

»De første spæde erfaringer viser, at der er en villighed til at betale for digitalt indhold, og det er der grund til at glæde sig over. Vi vil gøre alt for, at det bliver et vendepunkt, og det er en melding, som kommer fra stort set alle medier«.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra Apple.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden