0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbrugerombudsmanden drukner i klager over spam

Forbrugerne har opdaget, at forbrugerombudsmanden giver dem en stærkere stemme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kåre Viemose
Foto: Kåre Viemose
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hver måned modtager Forbrugerombudsmanden over 1.000 mails fra folk, der klager over reklamer, som de modtager via mail eller sms, uden at de selv har bedt om det.

Og det er alene på spam-området.

Generelt oplever Forbrugerombudsmanden en stigende tendens til, at folk henvender sig – ofte gennem særlige postkasser, man kan maile til angående helt specifikke problemer.

Der er dog forskel på at skrive en mail til Forbrugerombudsmanden og at indbringe en egentlig klage. Som noget nyt er Forbrugerombudsmanden derfor begyndt at autosvare alle de mail, de får ind i spam-postkassen. I mailen opfordrer de personen til at udfylde en klageformular, de har linket til, og som »kun tager 2 minutter at udfylde«, som der står. Og det er smart, siger Erik Sloth fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Han forsker i forbrugeradfærd og -kultur og mener, at langt flere så vil overvinde barrieren: Gider jeg det her – orker jeg det overhovedet? »Det er rigtig godt tænkt af Forbrugerombudsmanden. Så føler folk sig godt behandlet og taget alvorligt, og så gør de sig umage med at skrive en klageformular«. Stigningen i antallet af henvendelser til Forbrugerombudsmanden ser han som et led i, at danskere generelt er skeptiske. Der er noget antiautoritært i det, mener han, og så er det et resultat af, at vi blandt andet gennem de meget populære forbrugerprogrammer i fjernsynet er blevet opdraget til, at man kan gøre noget ved dårlig behandling og få noget ud af det. »Det nye er, at forbrugerne ser, at de også har magt igennem medier – og Forbrugerombudsmanden er en form for medie, hvor ens klage får en stærkere stemme. Det er en refleksion over, at man ikke skal finde sig i hvad som helst«.









Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere