Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PETER HOVE OLESEN
Foto: PETER HOVE OLESEN

Før man handler, kan man tjekke om butikken er i orden - blandt andet ved at se, hvad andre har skrevet om service, leveringstider og andre detaljer. Arkiv

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Netside sladrer om snyd og ringe service

Firmaer må leve med kundebrok. På Trustpilot.dk er klagerne sat i system.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få klik med musen kan spare dig for ærgrelser, frustrationer og måske masser af penge i svindelagtige netbutikker.

Hjemmesiden trustpilot.dk er en af de største sladrehanke på internettet. Her ligger fire millioner bedømmelser, hvor danskere giver deres uforbeholdne meninger til kende om oplevelser med både butikker på nettet og i den fysiske verden.

Eksempelvis har netbutikken Wupti.com fået 29.000 bedømmelser, og databutikken Diamond Data slæbes igennem sølet på siden helt nede på bunden af en karakterskala, der rækker til 10.

Trustpilot.dk og lignende sider er målrettet kunder, der vil vide, hvilke oplevelser andre kunder har haft med dem, før de svinger dankortet i firmaets netbutik.

Anbefalinger vigtigere end reklamer

»I en verden, hvor vi bombarderes med milliarder af produkter og reklamer, er anbefalinger fra andre kunder blevet det vigtigste udtryk for, hvor stor kundetilfredsheden er med et firma eller et produkt«, siger Claus Andersen, der er sociolog og Insight Director i Omnicom Media Group.

»Jo flere bedømmelser et enkelt firma får på disse sider, jo tættere kommer vi på virkeligheden«, tilføjer han.

LÆS ARTIKEL

Stifteren af Trustpilot.dk, Peter Holten Mühlmann, mener, at så snart et firma passerer 20-30 kundebedømmelser, vil gennemsnittet give et sandfærdigt billede af, hvor tilfredse eller utilfredse kunderne er med det pågældende firma.

Men, påpeger Claus Andersen, firmaer, der overvejende får positive bedømmelser, er ofte ekstra gode, fordi mennesker har nemmere ved at komme op af stolen, når de bedømmer negativt end positivt.

»Før i tiden var der tale om envejskommunikation fra firmaet til kunderne i form af for eksempel reklamer. Men foregår dialogen i høj grad på kundernes betingelser. Desuden er det nu muligt for kunden at komme ud til langt flere end tidligere«, fortæller Claus Andersen,

LÆS ARTIKEL

Når en forretning bliver ramt af negative bedømmelser, har ledelsen kun to valg: Enten kan den ignorere kritikken eller gå i dialog med kunden.

»Meget tyder på, at forretninger kommer bedre ud på den anden side med dialog.Det kræver, at de lever op til det. Det nytter ikke noget at sige undskyld, de skal vise, at de gør noget for at ændre på kundernes dårlige oplevelser«, siger Claus Andersen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden