Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING Arkiv)
Foto: JENS DRESLING Arkiv)

Butikker, der hæver penge på kundernes betalingskort og så undlader at sende varen, og butikker som ikke er til at komme i kontakt med og stort set aldrig reagerer hverken på mail, telefon eller på et almindeligt brev, kan virkeligt hidse kunderne op.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er de værste butikker på nettet

Netbrugerne er flittige, når de skal bedømme netbutikker. Datingportal skraber bunden

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsinkede varer og varer, der bliver solgt, uden at de er på lager.

Det er de oplevelser, der får flest netbutikkunder til at fare i flint og dele deres dårlige købsoplevelser på nettet med andre.

Det fortæller Peter Holten Mühlmann, stifter af en af de sider, danskerne kan bedømme kundeoplevelser i danske netbutikker på, Truistpilot.dk

Og så er der de ekstreme, som ofte får prædikatet svindel, når kunderne hidser sig op: Butikker, der hæver penge på kundernes betalingskort og så undlader at sende varen. Butikker som ikke er til at komme i kontakt med og stort set aldrig reagerer hverken på mail, telefon eller på et almindeligt brev.

Råt for usødet Både danske og udenlandske netbutikker og tjenesteydere får ofte råt for usødet karakterer og skriftlige begrundelser af netkunderne, og på sider som Trustpilot bliver de samlet og bedømt, så andre brugere kan gå ind og se enkelte karakterer og gennemsnit og selv give karakterer til de enkelte firmaer.

LÆS ARTIKEL

»Trustpilot.dk har ialt næsten fire millioner bedømmelser, der ikke alle stammer fra os selv men som alle ligger til grund for de gennemsnit, som det enkelte firma opnår«, fortæller Peter Holten Mühlmann.

Firmaer reagerer forskelligt
Og når en virksomhed hænges ud med bundkarakterer fra kunderne, »reagerer virksomhederne overraskende forskelligt - især på de dårlige bedømmelser«, siger Peter Mühlmann.

»Vi har oplevet at få breve fra virksomhedens advokat, som har forlangt indlæg på Trustpilot.dk fjernet. Det kan vi bare smile af«, siger han.

LÆS ARTIKEL

»I den anden ende er der butikker, der er parat til at sende champagne for at komme i kontakt med de utilfredse kunder for at løse problemerne, og som er taknemmelige for, at de får en lejlighed til at rette fejl og gøre kundeservicen bedre. Så det svinger meget fra virksomhed til virksomhed«, siger Peter Mühlmann.

Datingportal i bund
Bundskraberen lige nu på Trustpilot.dk, som er et af de mest benyttede bedømmelsessite på nettet, er den udenlandske datingportal, Be2, som i denne uge blev trukket igennem vridemaskinen i DRs forbrugerprogram Kontant.

Men også større og mere kendte firmaer ligger i bund i gabestokken. For eksempel får satellit-tv selskabet Viasat hårde ord med på vejen af 60 kunder, som peger på, at Viasats kundeservice, tekniske udstyr og kvaliteten af installationen ikke er til mere end en karakter på 2,6 ud af 10 mulige.

LÆS ARTIKEL

Også flyselskabet Easyjet får tørt på for ikke at refundere penge til kunderne, når fly aflyses, og for at det er umuligt at komme i kontakt med, når der er problemer.

Men ikke kun selve netbutikkerne får tørt på af brugerne på Trustpilot. Også et af de pakkefirmaer, der leverer varerne fra netbutikkerne, det tyskejede DPD skraber bunden i brugernes bedømmelser.

Pakker som ikke afleveres, selv om kunden er hjemme, pakker som sendes retur til England med den begrundelse, at DPD ikke havde en kode eller nøgle til at komme ind til postkassen i gangen, selv om kunden boede i villa.

LÆS ARTIKEL

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men ikke alle pakkepostdistributører bedømmes dårligt. Post Danmark ligger faktisk lunt i den bedre halvdel af kundernes bedømmelser med en karakter på 7,2 ud af ti mulige. Og med hensyn til Post Danmark er det en massiv del af danskerne, der har givet deres mening til kende, nemlig over 8.000.

Leverandøren er ekstremt vigtig

»Post Danmark taler mange ofte dårligt om, men det er lidt overraskende, at de klarer sig så godt, som de gør. Både for netbutikkunden og for virksomheden er valg af leverandør ekstremt vigtigt, for det er ofte for sen eller forkklert levering, der giver anledning til flest utilfredse kunder«, siger Peter Mühlmann.

Hvornår er der nok bedømmelser til, at i vil sige, at en gennemsnitskarakter for en netbutik er seriøs?

»Det er der, når 20-30 brugere har bedømt virksomheden. Indtil da svinger gennemsnittet for meget for hver ny bedømmelse. Men når vi op på det antal, skal der mere til for at ændre gennemsnittet, og det er almindeligt, at det gennemsnit, en virksomhed får efter det antal bedømmelser ikke ændres, med mindre virksomheden ændrer kundepolitik, får en ny kundechef eller lignende«, siger Peter Mühlmann.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden