Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bredbåndsreklamer får kritik af ombudsmand

Forbrugere risikerer vildledning om bredbåndshastighed.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Betænkeligt og potentielt vildledende.

Sådan lyder reaktionen fra Forbrugerombudsmanden på, at landets største internetudbydere lover lynhurtigt bredbånd på »op til 20/2 Mbit/s«, men reelt kun kan garantere en tiendedel af hastigheden.

Reklamer skal være retvisende Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med reklamer for it-ydelser, understreger, at markedsføringen af nethastigheder skal være retvisende i forhold til både den potentielle og effektive hastighed.

LÆS ARTIKEL

»Det vil kunne være vildledende at anvende udtrykket ’op til’, uanset at der er taget forbehold for forskellige forhold, hvis hastigheden er helt teoretisk og langtfra kan opnås af forbrugeren«, siger Tina Morell, chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmand betænkelig
Telekommunikationsindustrien vedtog en brancheaftale 1. januar, der søsatte brugen af ’op til’ i markedsføringen.

Tina Morell oplyser, at ombudsmanden allerede i den foregående dialog havde udtrykt betænkelighed ved udtrykket.

Politiken skrev i går, at landets tre største internetudbydere, TDC, Telenor og Telia, lover bredbåndshastighed på »op til 20/2 Mbit/s«.

Men klikker man sig frem til specifikationerne, kan selskaberne kun garantere halvt så hurtigt net og i nogle tilfælde alene en minimumshastighed på 8-10 procent af den lovede.

LÆS ARTIKEL

Fibernet: Det hæmmer konkurrencen
Energiselskaberne, der udruller hurtigere upload- og downloadhastigheder via fibernettet, finder teleselskabernes markedsføring vildledende for forbrugerne og hæmmende for konkurrencen.

»Det er unfair at markedsføre noget, når man kun kan garantere det halve. Loven bør sikre, at minimumshastigheden er lige så synlig som maksimumshastigheden. Det gode eksempel er energimærkningsordningen på hårde hvidevarer, hvor den tydelige angivelse af strømforbruget har fået producenterne til at oppe sig«, siger Thomas Woldiderich, chefkonsulent i Dansk Energi.

Betal for oplevet hastighed
Sagen har skabt livlig debat på Politikens forbrugersite, Tjek.dk.

Mikkel fra København foreslår, at selskaberne dropper ’op til’-markedsføringen og i stedet laver en løsning, hvor kunderne kun betaler for den oplevede bredbåndshastighed.

I Telekommunikationsindustrien siger direktør Jakob Willer, at han aldrig vil kunne diktere en sådan løsning.

»Men ideen er god nok, og hvis forbrugerne efterspørger det, har jeg tiltro til, at nogen vil finde det interessant at levere, fordi konkurrencen er så stærk«.

TDCs løfte passer ikke

Jakob Willer siger samtidig, at han ikke opfatter ombudsmandens reaktion som en kritik af branchens markedsføring:

»Jeg er fuldstændig enig med Forbrugerombudsmanden. Det ville være urimeligt at skrive ’op til’ en given hastighed, hvis kun en lille andel af kunderne kunne få det. Men det er heller ikke tilfældet«. Den største udbyder, TDC, oplyser i sin markedsføring af bredbånd, at »vi kan levere den fleksible hastighed på 20/2 Mbit til knap 80 procent af alle i Danmark«. Men det passer ikke, siger Michael Jensen, leder af Center for Netværksplanlægning ved Aalborg Universitet: »TDC kan måske nå ud til 80 procent, men så er det på alle de forskellige infrastrukturer. Her taler vi om adsl-forbindelser (via kobberkabler, red.), og her kan langtfra 80 procent få 20/2 Mbit/s«.







Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden