Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Virginia Mayo (arkiv)/AP
Foto: Virginia Mayo (arkiv)/AP

PROBLEMER. Google vil nu gå i dialog med EU om sin nye privatlivspolitik.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Datatilsyn: Googles privatlivspolitik er i strid med EU regler

Fransk datatilsyn sår tvivl om Googles nye privatlivspolitik, der træder i kraft om to dage.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter at det franske datatilsyn CNIL på en opfordring fra EU har gennemgået Googles nye privatlivspolitik, kritiserer de den nu for at være alt for vagt formuleret og for svært læselig, selv for en professionel og vurderer, at den sandsynligvis er i strid gældende EU regler.

»Ud fra vores indledende analyse af privatlivspolitikken er reglerne i strid med EUs direktiv for databeskyttelse«, siger CNIL i et brev til Google.

»Vi har en stærk tvivl om lovligheden af at anvende viden om brugerne på tværs af Googles forskellige services, og om hvorvidt det er i overensstemmelse med direktivet for databeskyttelse«

LÆS DOMKUMENTATION Datatilsynet CNILs brev til Google

I brevet kritiserer CNIL også Google for ikke at have givet de forskellige myndigheder, der arbejder med datasikkerhed i EU, en ordentlig mulighed for at komme med kritik og input til deres ændrede privatlivspolitik forud for offentliggørelsen 25. januar i år.

Men Google vil gerne i dialog, siger de selv.

»Over de seneste måneder har vi flere gange bedt om et møde med CNIL, for at få chancen for at besvare deres spørgsmål. Det tilbud står ved magt. Det er i vores interesse, at brugerne let kan forstå vores privatlivspolitik«, siger Googsles privatlivsrådgiver, Peter Fleischer til nyhedsbureauet AP.

Ny politik gør det lettere at målrette reklamer

Googles nye privatlivspolitik betyder, at Google gør det lovligt for sig selv at bruge information om sine brugeres adfærd, altså din og min, på alle Googles platforme.

Derfor kan Googles annoncører fra i overmorgen i endnu højere grad end i dag målrette reklamer til den enkelte bruger, ved at anvende information om brugerens adfærd på for eksempel YouTube, Gmail og Googles søgemaskine.

Efter brevet til Google, som er skrevet på baggrund af CNILs indledende analyser, går datatilsynet nu i gang med en grundigere undersøgelse af Googles privatlivspolitik, som de forventer at have færdg i midten af marts.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden