Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Virginia Mayo/AP
Foto: Virginia Mayo/AP

brugervilkår. Google har ikke spurgt sine brugere, om de synes, ændringerne er en god ide, og initiativet får da også kritik fra mange sider, blandt andet EU.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag får Google helt styr på dit liv

Google samler alle data fra alle tjenester om dig. Det er til din fordel, siger søgetjenesten.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra i dag vil Google samle alle sine søgeresultater og andre indsamlede data om dig under én hat og under et nyt forenklet sæt privatlivsregler og bruge løs af dem på alle sine forskellige platforme.

Det betyder også, at oplysninger indsamlet om dine søgninger på søgemaskinen og om dine hjemmesidebesøg fra i dag kan anvendes til at sende dig personrelateret reklame på YouTube uden at overtræde Googles egen - nye - privatlivspolitik.

Det skriver den uafhængige organisation Electronic Frontier Foundation, der blandt andet holder øje med ytringsfrihed, privatlivsvilkår og brugerrettigheder på nettet.

Baggrunden er, at Google afskaffer særskilte privatlivspolitikker på over 60 forskellige tjenester og slår dem sammen til én.

LÆS ARTIKEL

Det gør ikke bare Googles privatlivspolitik nemmere for brugerne at sætte sig ind i. Det gør det også nemmere for Google, som nu kan samle alle dine oplysninger ét sted uden at overtræde egne regler.

Dernæst kan søgegiganten bruge dem på alle sine tilknyttede hjemmesider til at fodre reklamefirmaer med oplysninger tilstrækkeligt detaljerede til, at de kan sende reklamer til dig valgt ud fra din færden på nettet og dine søgeresultater.

I dag - og indtil i morgen - er det sådan, at oplysninger i din såkaldte Google weboversigt (dine Google-søgninger og besøgte hjemmesider) er i hvert fald delvist udelukket fra at kunne læses og bruges i alle Googles andre produkter.

»Denne beskyttelse er især vigtig, fordi søgedata kan afsløre særligt følsomme oplysninger om dig, herunder fakta om din placering, interesser, alder, seksuel orientering, religion, sundhedstilstand og meget mere«, skriver Electronic Frontier Foundation.

Men det er altså slut fra i dag, hvor Google også vil anvende oplysningerne på sider som YouTube, Google+, Gmail og Googles Video Chat og Google Talk til at målrette reklamer mod dig.

Google har ikke spurgt sine brugere, om de synes, ændringerne er en god ide, og initiativet får da også kritik fra mange sider, blandt andet EU.

EUs samlede datatilsyn, den såkaldte Article 29 group under EU Kommissionen har tidligere forlangt, at Google venter med at foretage ændringerne, indtil det franske datatilsyn på vegne af EU har taget stilling til, hvad ændringen helt præcis kommer til at betyde for beskyttelsen af brugernes privatliv.

Det har Google afvist, og nu har det franske datatilsyn, CNIL, sendt et nyt brev til Google, hvor det blandt andet vurderes, at Googles nye retningslinier ser ud til at være i strid med EU's data beskyttelses direktiv.

I brevet hedder det blandt andet, at Googles nye retningslinier er alt for summarisk beskrevet, og at konsekvensen er, at det for den almindelige bruger er umuligt at afgøre, med hvilket formål de indsamlede data bruges i hver enkelt af de tjenester, Google tilbyder.

»Europas databeskyttelsesmyndigheder opfordrer Google til at vente med at indføre sine nye brugervilkår, indtil det kan afgøres, om de følger europæisk databeskyttelseslovgivning«, lyder det blandt andet.

»CNIL og de øvrige europæiske databeskyttelsesmyndigheder er dybt foruroligede over, hvordan personoplysninger kan sammensættes mellem forskellige tjenester og har stærk tvivl om lovligheden af det«, skriver CNIL blandt andet i brevet.

Den franske myndighed vil følge op på brevet ved at sende et antal spørgsmål til Google om de nye brugervilkår.

DOKUMENTATIONSe brevet her

Men Google har ikke tænkt sig at udskyde noget. »Vi ændrer vores privatlivspolitik og vores vilkår. Det er vigtige sager«, siger Google selv på snart sagt samtlige de tjenester, Google ejer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Ja det er vigtige sager, men Google har jo ikke spurgt brugerne, om de synes, det er en god ide. Google er fantastisk magtfuldt, og firmaet tiltager sig retten til at misbruge de data, firmaet indsamler med argumentet om fri data og fri adgang til data. Men det er slet ikke det, det handler om. Det handler om Google selv«, siger ekspert i privatlivsrettigheder på nettet, Stephan Engberg.

Han sammenligner nettet og Googles rolle med de klondikelignende tilstande, der gav John D. Rockefeller muligheden for at monopolisere ikke blot olien men transporten af olien i USA i det forrige århundrede. Herefter kunne han sætte prisen på olien, som det passede ham.

»Google er internetalderens Rockefeller«, siger Stephan Engberg og fortsætter. »Vi er langt ude i en monopolvirksomhed, som skævvrider markedsdannelsen«.

»Problemet med Googles nye privatlivspolitik er dels, at Google udnytter data, der går langt ud over det formål, som gav dem adgang til data. Det er uforeneligt med EUs data direktiv, og Google kan derfor ikke påberåbe sig informeret samtykke«, siger Stephan Engberg med henvisning til, at Google går ud fra, at brugeren bare accepterer de nye retningslinier.

Det franske datatilsyns analyse af Googles nye privatlivspolitik ventes færdig i år, og tilsynet vil i løbet af de næste 14 dage sende en række detaljerede spørgsmål om den nye politik til Google.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden