Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

millioner. Twitter har solgt samtlige Twitter-beskeder, der er blevet sendt siden januar 2010 til et firma, der sælger oplysningerne videre til markedsføring.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Twitter sælger brugernes personlige beskeder videre

Op til to år gamle tweets er solgt til firma, der sælger oplysningerne videre.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Twitter plejer at slette brugernes småbeskeder efter en uge. Det tror de fleste, der bruger den sociale tjeneste, for efter en uge kan man ikke søge gamle tweets frem.

Men nu har det vist sig, at Twitter har gemt samtlige beskeder siden januar 2010. Det er kommet frem sammen med oplysningen om, at firmaet har solgt hele arkivet til et markedsanalysefirma ved navn DataSift.

DataSift fortæller, at firmaet vil sælge oplysningerne videre ved at lægge hele arkivet i en database, som markedsføringsvirksomheder kan købe adgang til for at lære mere om Twitter-brugerne og dermed kunne målrette reklamer mere personligt.

Det skriver flere medier.

LÆS ARTIKEL

Twitters forsøg på at tjene penge på brugernes aktiviteter har fået flere brugerorganisationer op af stolene - blandt andet den uafhængige Electronic Frontier Foundation, der har kaldt Twitters salg af brugernes data for skræmmende.

Nick Pickles, der er direktør i kampagnegruppen Big Brother Watch siger til dailymail.co.uk:

»Brugerne har nok regnet med, at deres tweets var deres personlige ejendom, men denne handelsaftale gør det klart, at det er de ikke. Vores personlige beskeder på sociale medier er endnu en måde hvorpå reklamer kan blive endnu mere målrettede, og det er en meget lukrativ industri«.

»Det er klart, at hvis du ikke betaler for en tjeneste, er du ikke kunden - du er produktet«, tilføjer han.

Fra anden side lyder der også kritik.

»Folk har brugt Twitter til at kommunikere med venner og netværk i den tro, at deres tweets hurtigt ville forsvinde ud i æteren. Men det faktum, at to års samlede twwets nu kan blive gennemsøgt for informationer og at resultatet kan sælges til virksomheder er et radikalt skift i den forkerte retning«, siger Gus Hosein fra gruppen Privacy International til Dailymail.com.uk.

»Twitter har ændret et socialt netværk, som var skabt til at fremelske global kommunikation til et kæmpe markedsresearch projekt med uvillige og ubetalte deltagere«, siger han.

Tilfreds virksomhed

Og firmaet DataSift, der har købt de mange millioner tweets, er da også selv svært tilfredse med Twitter-handlen.

»Twitter er virkelig blevet en utrolig værdifuld informationskilde. Der er et hav af virksomheder, der ønsker at gøre brug af det«, siger DataSifts direktør Rob Bailey ifølge CNN.com.

Ifølge firmaets hjemmeside lover DataSift sine kunder, at de med adgang til databasen vil blive i stand til at åbenbare tendenser fra offentlige tweets og få fuld adgang til twitter-kanalen.

Firmaer kan købe sig til tweets fra forskellige perioder og fra forskellige dele af verden. Et dansk markedsføringsfirma vil således kunne købe samtlige danske tweets helt tilbage fra januar 2010.

DataSift tager op til 100.000 kroner om måneden, hvis et firma dagligt vil have at vide, hvad twitter-brugerne siger om firmaet eller firmaets produkter. Enkelte andre aftaler med firmaet kan koste omkring 150.000 kroner om måneden.

DataSift understreger, at det ikke vil give firmakunderne adgang til slettede tweets eller til brugernes direkte beskeder.

Twitter selv har endnu ikke villet kommentere handelen med de gemte tweets.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden