Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
METTE DREYER
Foto: METTE DREYER

Ufikst. Det handler om at kunne målrette reklamerne. Men det er der visse problemer i, hr. Google...

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU-kommissær: Google bryder loven

Googles nye regler om private oplysninger, der trådte i kraft i dag, overholder ikke europæisk lov.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ingen tvivl om, at Google Inc er i gang med at bryde loven i Europa.

Det har datatilsyn i de europæiske lande konkluderet efter anklager om, at søgegiganten krænker privatlivets fred ved på tværs af tjenester at indsamle private oplysninger og sælge dem til kommercielle selskaber.

Det siger EU's justitskommissær, Viviane Reding, til BBC.

Datatilsyn i de europæiske lande har bedt det franske organ for databeskyttelse, CNIL, om at undersøge Google nye politik, der trådte i kraft i dag.

»Og de er kommet til den konklusion, at de er dybt bekymret, og at de nye regler ikke er i overensstemmelse med europæisk lov, og at regler om gennemsigtighed ikke er blevet anvendt«, siger Reding.

Ikke i overensstemmelse med loven

Google meddelte i januar, at det ville forsimple dets regler om registrering på tværs af de tjenester, som selskabet driver. Udover søgemaskinen Google er det blandt andet YouTube, Gmail, Google Map og det sociale netværk Google+.

Brugere har ikke noget valg om at fravælge registreringen.

På spørgsmålet, om Google bryder loven, svarer Reding:

»I talrige henseender. En af dem er, at ingen er blevet konsulteret, det er ikke i overensstemmelse med loven om gennemsigtighed, (Google) bruger data fra privatpersoner for at kunne overdrage dem til en tredjepart, og det er ikke, hvad brugerne har sagt ja til«, siger Reding.

Hun mener, at de fleste brugere ofte ikke er klar over, hvad de siger ja til, når de gør brug af forskellige tjenester på internettet.

Fremover kan Google kombinere data fra én tjeneste med data fra en anden. Eksempelvis kan Google samkøre data om brugeren fra for eksempel YouTube og Gmail med data fra Google Maps.

Disse oplysninger kan Google sælge til virksomheder, der kan bruge dem til at skræddersy reklamer til den enkelte bruger på nettet.

FACEBOOK

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden